Vše o bolesti při plynatosti, její příčině a úlevě od ní

Téměř každý z nás už někdy zažil bodavou bolest břicha, která vzniká při snaze zadržet prd. Odhaduje se, že průměrný člověk může za den vypustit střevní plyny 13-20 krát. Ačkoli je hromadění plynů ve střevech zcela přirozený proces, ke kterému dochází během trávení potravy, je třeba vypuzování plynů provádět opatrně, abyste se vyhnuli velkému trapasu.

Příčiny bolesti při plynatosti

Plyn se ve střevech tvoří jako vedlejší produkt trávení sacharidů. Potraviny s vysokým obsahem vlákniny jsou nejhoršími viníky tvorby plynu, protože střevní bakterie nestravitelnou vlákninu fermentují a produkují velké množství plynu. Níže jsou uvedeny běžné příčiny hromadění plynu.

Polykání vzduchu při jídle nebo pití nalačno.

Anamnéza dráždivého tračníku v minulosti.

Po požití potravinových alergenů, jako jsou mléčné výrobky, arašídy, obiloviny obsahující lepek nebo vejce.

Konzumace potravin s velkým množstvím umělých sladidel, jako je sorbitol, mannitol a xylitol.

Nepravidelná stolice v důsledku zácpy nebo průjmu.

Typické příznaky uvězněného plynu v břiše

Jelikož je vaše tělo extrémně vyladěným strojem, vysílá signály nepohodlí a bolesti, kdykoli máte v žaludku uvězněné plyny. Mezi běžné příznaky patří:

Náhlé uvolnění plynu z úst nebo konečníku v podobě říhání nebo prdění.

Prudká bolest v břiše, která neustále mění polohu.

Pocit stísněnosti v břiše.

Extrémní nepohodlí a únava s otoky břicha způsobenými nadýmáním.

Přírodní prostředky na zmírnění bolesti při plynatosti

Místo toho, abyste spěchali pro antacida, můžete si vzít věci ze spíže, které vás zbaví otravné bolesti při plynatosti. Vyzkoušejte některý z níže uvedených tipů, abyste nadýmání zmírnili dříve, než se stane příliš bolestivým.

Popíjejte bylinné čaje s anýzovými semínky, heřmánkem a mátou peprnou, protože je prokázáno, že přinášejí úlevu od nadýmání.

Přidejte lžíci jablečného octa do sklenice vody nebo čaje a vypijte hned po jídle, abyste zlepšili trávení a pomohli uvolnit zadržované plyny.

Provádějte uvolňující jógové ásany, jako je „pavanamuktasana“ nebo poloha pro uvolnění větru, abyste podpořili vypuzení zadržených plynů ve formě prdů.

Po jídle si nikdy nelehejte a jděte se rychle projít nebo krátce proběhnout, abyste ze střev odstranili zachycené plyny.

Způsoby předcházení bolestem z plynatosti

Pokud nemáte žádné zdravotní potíže, jako je například dráždivý tračník nebo jiná onemocnění zažívacího traktu, stačí, když budete cvičit uvědomělost, abyste předešli vzniku bolestí z plynatosti. Uvězněné plyny jsou příčinou bolestí při plynatosti a vy si můžete osvojit níže uvedené tipy, jak jim předcházet:

Každé sousto jídla jezte pomalu a s rozvahou.

Vyhýbejte se potravinám, které jsou sycené, sladké nebo kořeněné, protože by mohly dráždit střeva.

Přestaňte pít alkohol a kouřit.

Identifikujte a eliminujte potraviny, které mohou způsobovat plynatost.

Nepijte nápoje pomocí brček.

Po skončení jídla se věnujte mírné fyzické aktivitě.

Vyhněte se všem skupinám potravin, na které jste alergičtí, protože mohou způsobit nadměrné hromadění plynů.

Bolest při plynatosti je jedním z často matoucích příznaků lidského těla. Břišní potíže, jako je nadýmání a bolest, však mohou vznikat při stavech, jako je gastroezofageální refluxní choroba, poruchy trávení, syndrom dráždivého tračníku, ledvinové kameny, žlučové kameny, Crohnova choroba nebo ulcerózní kolitida, žaludeční vřed nebo zánět slepého střeva.

I tyto stavy jsou obvykle doprovázeny charakteristickými příznaky. Pokud bolest při plynatosti přetrvává příliš dlouho a nabývá na intenzitě, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc.

Foto: Pixabay.com
Zdroje: Cleveland Clinic , Mayo Clinic