Zdraví

13 čistě přírodních léků na PCOS které byste měli vyzkoušet

Bylo vám řečeno, že máte syndrom polycystických vaječníků neboli PCOS? Vzhledem k tomu, že tímto onemocněním trpí podle střízlivých odhadů každá desátá žena v plodném věku, rozhodně nejste s tímto problémem sama.

Při PCOS produkují vaše nadledvinky a vaječníky více mužských hormonů, než je normální. V důsledku toho se ve vašich vaječnících vytvářejí váčky naplněné tekutinou, kterým se říká cysty. Hormonální nerovnováha a problémy s metabolismem spojené s PCOS mohou mít také vliv na celkový zdravotní stav, zvyšují riziko metabolického syndromu, cukrovky, srdečních onemocnění a vysokého krevního tlaku a dokonce nepříznivě ovlivňují plodnost.

Co však můžete pro řešení tohoto onemocnění udělat? I když lék na PCOS je stále v nedohlednu, mnoho přírodních metod vám může pomoci tento stav lépe zvládnout. Patří mezi ně kroky k získání kontroly nad stavem, přírodní bylinky a domácí léky, které se často získávají ze snadno dostupných surovin ze spíže. Zde je popis toho, co je třeba zavést:

Další zajímavé články z kategorie Zdraví

Pokud máte nadváhu, zhubněte

Snížení hmotnosti se doporučuje, pokud máte nadnormální BMI nebo se pohybujete kolem vnější hranice zdravého rozmezí. Ztráta pouhých 10 % tělesné hmotnosti může pomoci upravit váš menstruační cyklus a dokonce zvýšit šance na početí.

Díky snížené hmotnosti může klesnout hladina glukózy v krvi a zlepšit se citlivost na inzulín, čímž se obnoví téměř normální nebo normální hormonální rovnováha.

Omezte sacharidy

Pokud chcete začít s léčbou PCOS, snižte příjem sacharidů. Jak zjistili vědci, i mírné snížení příjmu sacharidů ve stravě může snížit hladinu inzulinu nalačno a také pozitivně ovlivnit váš metabolický profil. U žen s PCOS, které konzumovaly relativně nízkosacharidovou stravu, došlo ke zlepšení metabolického profilu již za 16 dní. Sacharidy tvořily 43 % jejich kalorického příjmu oproti standardním 56 %. Dotyčná dieta byla také:

Eukalorická dieta, při níž byly spálené a získané kalorie stejné.
S vysokým obsahem vlákniny a nízkým obsahem cholesterolu.
Bohatá na dobré tuky, přičemž účastníci přijímali přibližně 18 % mononenasycených tuků.

Jak toho bylo dosaženo? Omezili rafinované sacharidy, jako je chléb, nudle a bílá rýže, a zařadili svačiny s dobrými tuky, jako jsou slunečnicová semínka. Když omezíte sacharidy, zejména zpracované nebo rafinované, zvyšte příjem dobrých tuků. Ne všechny tuky jsou si rovny, proto se vyhýbejte špatným tukům, jako jsou transmastné kyseliny, a dopřejte si více tuků, které vám skutečně pomohou omezit záněty. Myslete na potraviny, jako jsou vlašské ořechy a jiné ořechy, tučné ryby, olivový olej, avokádo a kokosový olej.

Jezte protizánětlivé potraviny

Strava bohatá na potraviny, které snižují záněty, může být pro zvládání PCOS velmi důležitá. Jak ukázal jeden výzkum na 100 ženách, taková strava může pomoci dosáhnout mírného snížení hmotnosti a také zlepšit krevní tlak, problémy s cholesterolem, jako je dyslipidemie, a hladinu hormonů. Samotný úbytek hmotnosti byl adekvátně spojen se snížením rizika diabetu 2. typu i metabolického syndromu, tedy stavů, na které jsou ženy s PCOS náchylnější. Zlepšily se také jejich výsledky související s plodností, včetně míry spontánního otěhotnění a pravidelnosti menstruačního cyklu.

Zvažte přidání protizánětlivých potravin, jako např:

Kurkuma
Zázvor
Šťáva z granátového jablka
Extra panenský olivový olej
Cibule
Zelená listová zelenina
Sladké brambory

Semínka pískavice řecké seno k řešení nepravidelné menstruace a inzulínové rezistence

Léčba semeny pískavice řecké seno jako pomocná terapie po dobu pouhých 8 týdnů pomohla výrazně snížit výskyt polycystických vaječníků (na rozdíl od normálních vaječníků bez cyst). Léčba také pomohla vnést do menstruačního cyklu účastnic větší pravidelnost. Semena pískavice řecké seno mají i další přínosy:

Po konzumaci působí jako estrogen. To může pomoci ženám s PCOS, které mají hormonální nerovnováhu.

Naklíčená semena mají vyšší obsah antioxidantů, takže jsou prospěšnější v boji proti oxidačnímu stresu. Oxidační stres hraje u některých žen roli při vzniku PCOS, takže mohou nabídnout způsob, jak s ním bojovat. Semínka lze namočit přes noc a konzumovat je dvakrát až třikrát denně.

Semena pískavice řecké seno mohou také pomoci osobám s mírnou cukrovkou 2. typu lépe zvládat hladinu cukru v krvi. Extrakt ze semen může zlepšit kontrolu glykémie i inzulínovou rezistenci.

Pomáhají také snižovat hladinu cholesterolu v lipoproteinech o nízké hustotě (LDL) při denní dávce 10 až 20 g prášku ze semen.

Užívání kmínu ke stabilizaci hormonů a regulaci hladiny cukru v krvi

Semena kmínu obsahují fytoestrogeny, které působí jako estrogen, hormon, který je u osob s PCOS nižší než obvykle. Semínka také pomáhají tělu bojovat se stresem díky své vlastní antioxidační síle, což je činí přesvědčivějšími jako lék. Kmín je antidiabetický, pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi a může také pomáhat snižovat hladinu cholesterolu.

Jednoduše povařte lžíci těchto semínek ve vodě a každý den vypijte. Případně namočte semínka přes noc do vody a pak je konzumujte rozemletá s trochou medu. Semínka můžete přidávat i do každodenního vaření. Semínka v malém množství opražte a namelte na prášek, abyste je mohli skladovat a používat každý den.

Lněná semínka pro normalizaci hladiny hormonů

Lněná semínka mohou pomoci v boji proti PCOS tím, že snižují hladinu mužských pohlavních hormonů neboli androgenů ve vašem těle. Je to díky lignanu, což je druh fytoestrogenu, který obsahují. Semínka mají také dostatek vlákniny a zdravých omega-3 mastných kyselin, což z nich činí chytrou volbu díky jejich cholesterol snižujícím a protizánětlivým účinkům. Přesné dávkování není podloženo studiemi, takže prozatím konzumujte malé množství ve stravě každý den, abyste zmírnili příznaky. Větší dávky konzultujte s vyškoleným lékařem alternativní medicíny.

Užívání skořice pro zlepšení citlivosti na inzulín a regulaci menstruace

Skořice pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi a může také snižovat inzulinovou rezistenci. Jedna studie zjistila, že každodenní užívání skořicového extraktu po dobu 8 týdnů pomohlo zlepšit citlivost na inzulin u nediabetických žen s PCOS. Může také pomoci zlepšit menstruační cykličnost neboli pravidelnost menstruace – problém, se kterým se potýká mnoho žen s PCOS. Skořice působí také protizánětlivě, což je další důvod, proč byste měli toto koření přidat do své spíže.

Skořici lze namlít na prášek a zapít ji teplou vodou nebo ji vyluhovat ve vodě. Lze ji také přidávat do jídel nebo šťáv každý den. Držte se 2-5 g skořice denně. Cokoli nad toto množství musí být schváleno lékařem.

Bazalka posvátná pro vyrovnání hladiny androgenu a glukózy

Pokud trpíte PCOS, může vám každé ráno na lačný žaludek pomoci žvýkání asi tuctu lístků bazalky posvátné. Můžete dokonce pít vodu s bazalkovými listy, která se připraví vařením listů v šálku vody. Listy mají antiandrogenní vlastnosti, které mohou při konzumaci pomoci snížit hladinu testosteronu. Listy bazalky posvátné mohou také pomoci snížit hladinu glukózy v krvi, což pomáhá odvrátit problémy spojené s cukrovkou, ke kterým jsou ženy s PCOS náchylné.

Užívání ašvagandy ke zvládání stresu a zlepšení citlivosti na inzulín

Bylinné přípravky, jako je ašvagandha, která patří mezi adaptogenní byliny, mohou tělu pomoci lépe se vyrovnat se stresem, což je jeden z problémů spojených s PCOS. Je také známo, že zlepšuje citlivost na inzulín a glukózovou toleranci u pokusných zvířat. Bylo prokázáno, že bylina má při snižování hladiny glukózy v krvi účinky srovnatelné s perorálním hypoglykemickým lékem. Ajurvédský lék je také hypocholesterolemický a diuretický, což znamená, že může pomoci při problémech souvisejících s PCOS, jako je vysoký krevní tlak a cholesterol. Dobrý ájurvédský lékař by vám měl pomoci předepsat vhodné dávkování.

Vyzkoušejte indický angrešt k vyrovnání hormonů a hladiny cholesterolu

Amla neboli indický angrešt je silná protizánětlivá potravina. Má také modulační účinek na organismus a pomáhá obnovit hormonální rovnováhu. Kromě toho může chránit srdce a pomáhat snižovat vysokou hladinu cholesterolu v krvi.

Každý den vypijte asi půl šálku šťávy z amly zředěné vodou nebo ji přidejte do ovocné šťávy, pokud se vám sama o sobě zdá příliš trpká. Pokud vám opravdu chutná, jezte ovoce jednoduše čisté nebo si z něj doma udělejte zavařeninu.

Popíjení zeleného čaje pro snížení hladiny volného testosteronu a inzulínu

Tento omlazující nápoj by vám mohl pomoci, pokud máte PCOS. Podle jednoho výzkumu došlo u žen s nadváhou a obézních žen s PCOS, které po dobu 12 týdnů pily dvakrát denně 500 mg kapslí zeleného čaje, k poklesu hladiny inzulinu nalačno i hladiny volného testosteronu. Abyste dosáhli příznivých účinků, dopřejte si několik šálků zeleného čaje denně, ale nikdy nepřekračujte 3 až 4 šálky.

Více spánku pro snížení rizika neplodnosti a cukrovky

Spánek je podceňovaným spojencem v boji proti PCOS. Pokud zvládnete každou noc spát plných 7-8 hodin, může to pro vaše tělo udělat zázraky. Spánek vám pomůže zbavit se stresu a poskytne vašemu tělu čas na restart, aby mohlo čelit dalšímu dni. Pokud na něm budete šetřit, můžete mít problémy.

Vědci zjistili, že u žen, které spí nedostatečně, je vyšší riziko vzniku inzulínové rezistence a nepravidelné menstruace. Nedostatečný spánek sám o sobě sice nezpůsobí typické znaky, jako je nadměrná tvorba mužských hormonů nebo změny na vaječnících, ale dostatek spánku může pomoci snížit riziko neplodnosti i cukrovky, což jsou problémy, které jsou pro ženy s PCOS často velkým problémem.

Prozkoumejte akupunkturu pro snížení cyst a zlepšení citlivosti na inzulin

Akupunktura, oblíbená alternativní terapie z Dálného východu, může těm, kdo trpí PCOS, hodně nabídnout. Pomáhá zvýšit průtok krve do vaječníků a snižuje počet cyst ve vaječnících i objem samotných vaječníků. Těm, které trápí prudké zvýšení hladiny cukru v krvi, může snížit hladinu glukózy v krvi i inzulínu a zvýšit citlivost na inzulín. Kromě toho může pomoci snížit hladinu stresového hormonu kortizolu, který je spojován s přibýváním na váze.

Tyto přírodní prostředky spolu s některými změnami životního stylu mohou znamenat velký rozdíl, jak se vaše tělo vyrovná s PCOS. Ať už si však vyberete jakýkoli prostředek, nezapomeňte se před vysazením jakýchkoli léků poradit se svým lékařem – zejména pokud se léčíte s problémy souvisejícími s PCOS, jako je cukrovka, vysoký cholesterol a vysoký krevní tlak, nebo podstupujete léčbu neplodnosti.