Několik příznaků nedostatku železa které nesmíte ignorovat

Železo je klíčový minerál, který hraje aktivní roli v mnoha tělesných funkcích. A přestože se vaše tělo bez této živiny prostě neobejde, její nedostatek je zároveň jedním z nejčastějších výživových problémů na světě. Na pozoru by se měly mít zejména ženy.

Nízká hladina železa může vaše tělo vyvést z míry a bránit jeho správnému fungování. To, co začíná jako nedostatek železa, může přejít v latentní nedostatek železa (nazývaný také erytropoéza s nedostatkem železa nebo nedostatek železa bez anémie) a následně v anémii z nedostatku železa, kdy je ovlivněna hladina vašeho hemoglobinu. Pokud trpíte anémií z nedostatku železa, vaše tělo vytváří méně červených krvinek a červené krvinky, které jsou vytvořeny, obsahují méně hemoglobinu. To má kaskádový efekt na mnoho životně důležitých funkcí v těle. Nedostatek železa se může vyskytnout i bez anémie.

Doplňky stravy a vitamíny pro zdraví můžete koupit zde: Dr.Max.cz  *  Lekarna.cz  *  Pilulka.cz

Nízká hladina železa nemusí zpočátku vyvolávat žádné příznaky. Jakmile se však nedostatek zhorší, můžete si všimnout mnoha z následujících příznaků.

Únava

Je normální, že se cítíte unavení, pokud jste se fyzicky namáhali, zažíváte nedostatek spánku nebo dlouhodobý stres. Ale co když jsou únava a vyčerpání stálou realitou? Když vám klesne hladina železa, zjistíte, že máte opravdu málo energie a že u činnosti, při kterých jste se dříve necítili unavení – ať už jde o chůzi do schodů nebo lehké domácí práce – se tak nyní děje. Neustálá únava je nejčastějším příznakem toho, že máte málo železa nebo trpíte anémií z nedostatku železa. K tomu dochází proto, že nemáte dostatek zdravého hemoglobinu, který by přenášel dostatečné množství kyslíku do celého těla – tomu se často říká „unavená krev“.

Dýchavičnost

Nedostatek železa může také způsobit, že máte pocit, že se neustále zadýcháváte – jako by vám docházel vzduch a vy jste se nemohli dostatečně zhluboka nebo rychle nadechnout. Můžete mít také pocit, že se nutně potřebujete nadechnout dříve, než dokončíte výdech.

Většina lidí s tímto onemocněním nemusí mít pocit dušnosti, když jsou v klidu nebo když sedí. Když se však věnujete fyzické aktivitě nebo se namáháte, zvýšené množství kyslíku, které tělo potřebuje, nemůže být krví dodáno. V důsledku toho můžete začít zhluboka a zrychleně dýchat ve snaze zvýšit přísun kyslíku. V závažných případech můžete pociťovat nedostatek dechu i vsedě.

Bušení srdce

Lidé s anémií z nedostatku železa mohou také pociťovat bušení srdce. U lidí s anémií z nedostatku železa je srdce nuceno pracovat intenzivněji, aby zásobilo tělo kyslíkem. To vede k tomu, že bije rychleji nebo silněji, než je obvyklé, což způsobuje, že skutečně cítíte bušení srdce. Těžké případy anémie z nedostatku železa mohou také vést ke zvětšení srdce, srdečnímu šelestu a dokonce k srdečnímu selhání.

Bledá kůže

Bledá nebo nažloutlá pleť je dalším příznakem nedostatku železa. Není to způsobeno změnou odstínu nebo pigmentace kůže, ale spíše snížením počtu červených krvinek. Pokud máte tmavou pleť, může být bledost lépe patrná na vnitřní straně úst, nehtech a sliznici oka.

Bolesti hlavy a závratě

Ačkoli to není příliš časté, bolesti hlavy a závratě mohou také poukazovat na nedostatek železa. Bolesti hlavy mohou být mírné, středně silné nebo silné a mohou být důsledkem zhoršené dodávky kyslíku do vašich orgánů, včetně mozku.

Problémy se sluchem

Někteří lidé s anémií z nedostatku železa slyší v hlavě bzučení, zvonění nebo syčení. Jedná se o stav známý jako tinnitus. Odborníci se domnívají, že snížení počtu červených krvinek může v některých případech vést k ředění krve a způsobit, že krev cirkuluje tak rychle, že vydává zvuk.

Podivné chutě na jiné potraviny

I když souvislost není zcela jasná, lidé s anémií z nedostatku železa mohou pociťovat chuť na nepotravinové látky, jako je hlína, led, barva nebo papír, což je stav známý jako pika. Můžete mít také pocit, že vaše jídlo chutná zvláštně.

Kožní problémy, vypadávání vlasů a abnormality nehtů

Při anémii z nedostatku železa trpí také vaše kůže, vlasy a nehty. Můžete pociťovat svědění a mít lámavé nehty. Někteří lidé zjistí, že se jim nehty ohýbají dovnitř jako lžíce. Může také docházet k vypadávání vlasů. Pokud vám tedy při mytí nebo česání vlasů vypadává více pramenů vlasů, než je obvyklé, je možné, že máte málo železa.

Bolest jazyka a praskliny v koutcích úst

Je váš jazyk oteklý nebo bolavý bez zjevných důvodů? Mohlo by to poukazovat na nedostatek železa. Otevřené boláky nebo praskliny v koutcích úst mohou také znamenat, že máte málo železa.

Syndrom neklidných nohou

Anémie z nedostatku železa může být také spojena s neodolatelným nebo nepřekonatelným nutkáním hýbat nohama, což je známé jako syndrom neklidných nohou. Můžete také pociťovat plíživý nebo lezavý pocit ve stehnech, lýtkách a chodidlech. Odborníci se domnívají, že je to způsobeno problémem v nervovém systému. V jednom klinickém průzkumu byl u 15 % osob se syndromem neklidných nohou zjištěn nedostatek železa.

Časté infekce

Váš imunitní systém potřebuje ke správnému fungování železo. Pokud tedy často onemocníte, je možná na čase zkontrolovat hladinu železa.

Studené ruce a nohy

Anémie z nedostatku železa může také způsobit, že budete citlivější na chlad. Nejvíce to pociťují vaše končetiny (ruce a nohy). Když je vaše tělo chudokrevné, nebude mít dostatek zdravých červených krvinek potřebných k zásobování tělesných tkání kyslíkem. Vaše tělo používá stávající červené krvinky k zásobování životně důležitých orgánů kyslíkem, a proto dochází k zásahu do prokrvení vašich končetin.

Někteří lidé jsou vystaveni vyššímu riziku nedostatku železa

Ženy v plodném věku jsou k nedostatku železa náchylnější, protože u nich dochází ke ztrátě krve během měsíčních period. Každá pátá žena v této věkové skupině trpí anémií z nedostatku železa.

Těhotné ženy mohou mít nedostatek železa, protože potřebují mnohem více železa než obvykle, aby uspokojily potřeby dítěte. Přibližně u 50 % těhotných žen se vyskytuje anémie z nedostatku železa.

Lidé, kteří trpí zdravotním stavem, který způsobuje ztrátu krve nebo narušuje vstřebávání železa, nemusí mít i přes kvalitní stravu dostatek železa.

Kojenci nebo malé děti jsou také náchylní k nedostatku železa. Je to proto, že mléko, jejich hlavní potravina, má nízký obsah železa a příliš mnoho mléka může dokonce blokovat vstřebávání železa z jiných potravin.

V závislosti na věku a pohlaví potřebujete 8-18 mg železa denně

Doporučená denní dávka pro železo je:

8 mg pro muže ve věku 19 až 50 let a 18 mg pro ženy stejné věkové skupiny.
8 mg pro muže i ženy ve věku od 51 let.
27 mg během těhotenství.
7 až 15 mg pro děti ve věku od 6 měsíců do 18 let v závislosti na věku a pohlaví.

Pokud jste však vegetarián, potřebujete 1,8 násobek výše uvedeného množství, protože rostlinné potraviny obsahují formu železa zvanou nehemové železo, kterou tělo hůře využívá než hemové železo obsažené v nevegetariánských potravinách.