6 příznaků že se blíží nervové zhroucení a jak ho zvládnout

„Nervové zhroucení“ je období, kdy fyzický a emocionální stres začne být pro jedince příliš velký na to, aby mohl fungovat v každodenním životě. Vedle emocionálního přetížení se můžete cítit beznadějně, neschopni zvládnout jakékoli výzvy, mít extrémní výkyvy nálad nebo zažívat myšlenky na sebevraždu (či sebepoškozování). V tomto období můžete také pociťovat fyzické příznaky, jako jsou závratě, nespavost, bolest na hrudi, potíže s dýcháním a vysoký krevní tlak.

Volné léky a přípravky na úzkost a stres můžete koupit zde: Dr.Max.cz  *  Lekarna.cz  *  Pilulka.cz

Stále něco pojídáte

Slyšeli jste o stresovém přejídání? Stává se to většině z nás. Stres způsobuje, že si váš mozek myslí, že jste v nebezpečí. V reakci na to uvolňuje určité hormony. Jedním z takových hormonů je adrenalin, který zvyšuje dýchání, krevní oběh a metabolismus sacharidů. V podstatě připravuje svaly na námahu, tedy na „boj nebo útěk“. Jakmile adrenalin vyprchá, tělo se pokusí získat zpět část energie, která byla spotřebována během období stresu. Energie se získává pomocí jídla. Pokud by stres skutečně zahrnoval skutečné fyzické nebezpečí, spotřebovali byste energii na útěk, kterou by bylo třeba doplnit. Při stresu byste však pravděpodobně nespotřebovali stejný druh energie prostřednictvím fyzické aktivity, což znamená, že další potravu vlastně nepotřebujete. To také znamená, že veškerá potrava, kterou mozek vašemu tělu řekl, že má mít, se uloží v těle jako tuk, aniž by byla využita.

Aby toho nebylo málo, váš mozek bude toužit po utěšujícím jídle s vysokým obsahem cukru a tuku, protože poskytuje více chemických látek pro potěšení. V důsledku toho se mozek bude dočasně cítit lépe. Emocionální stravování je velmi častý způsob, jak se vyrovnáváme se stresem. Teď už víte, proč po stresující hádce s milovanou osobou sáhnete po sušenkách.

Je pro vás obtížné se soustředit

Když jste ve stresu, může se stát, že se vám náhle zhorší soustředění a paměť (mozek uvolňuje hormony, které tomu napomáhají). Děje se tak však pouze krátkodobě. Když jste ve stresu nepřetržitě po delší dobu, vaše schopnost soustředění se vyčerpá. Vaše pozornost se zhoršuje, což následně ovlivňuje vaši schopnost soustředit se na všechno, od práce až po věci kolem vás (což způsobuje nebezpečí při řízení). V extrémních případech může být ovlivněna i vaše paměť.

Žaludek vám dělá potíže

Za skrytými příčinami bolestí a křečí v žaludku se často skrývá stres a úzkost. Pokud však zjistíte, že se u vás často vyskytuje kombinace zácpy, bolesti břicha, nadýmání, průjmu a plynatosti, může být viníkem syndrom dráždivého tračníku (IBS). Chronický stres je často faktorem, který vede k IBS. Pokud se domníváte, že byste mohli mít IBS, poraďte se s lékařem, abyste zjistili, zda se jedná o fyzický nebo psychický problém, který se projevuje v podobě těchto fyzických problémů.

Nedokážete se přestat obávat věcí, které vás trápí

Máte neustále pocit, že se stane něco špatného, i když tomu nenasvědčují žádné příznaky? Možná máte dokonce pocit, že vás někdo neustále sleduje nebo pronásleduje. Když si neustále děláte starosti, mohou vás běžné obavy zahltit a vést až k emocionálnímu zhroucení. Příčinou extrémní paranoie může být nediagnostikovaná úzkostná porucha. Pokud zjistíte, že vaše obavy narušují váš společenský život nebo práci, měli byste se poradit s lékařem.

Přestáváte se snažit vypadat reprezentativně

Když zjistíte, že už nikdy nechcete vynaložit žádné úsilí na to, jak vypadáte, může to být známkou většího problému, než je jen pocit lenosti. Ne, nemluvíme o občasných volných dnech, kdy si chcete do práce vzít jen to nejpohodlnější a nejstarší tričko ze svého šatníku. Když postoj „nezájem“ o váš vzhled přetrvává delší dobu, může to být známka blížícího se emocionálního zhroucení.

Stres si vybírá daň na vašem těle i mysli, protože může vyčerpat vaši energii. Nedostatek energie je často spojen s apatií, která, pokud se jí nevěnuje pozornost, vede k tomu, že se cítíte nešťastní a nemotivovaní.

Cítíte se otupělí

To, že nic moc necítíte, je jedním ze znaků, že jste na pokraji zhroucení. Může se stát, že přestanete mít chuť se stýkat s lidmi a nebudete se s nimi stýkat. Mnoho lidí se cítí osaměle, i když jsou mezi jinými lidmi. Může vás také přestat bavit činnost, která vás dříve bavila. U některých lidí se to může projevit ztrátou zájmu o jídlo a také o sex.

Příznaky poukazující na blížící se nervové zhroucení nemusí být vždy zřejmé a u každého člověka jsou jiné. Mohou se vyskytnout fyzické a emocionální varovné příznaky. Pokud zjistíte, že se u vás jeden nebo více z nich projevuje a trvá déle než jen několik dní, určitě se poraďte s lékařem, abyste zjistili, co vám stres způsobuje a jak ho můžete zvládnout.