Existuje souvislost mezi střevy a zdravou pokožkou a pleti?

Když se ve filmech a časopisech setkáváme s celebritami, které mají hladkou a „dokonalou“ pleť bez skvrn, může nás to přimět k tomu, abychom si pořídili luxusní krémy a séra, které o sobě dávají vědět. I když však mohou dočasně zlepšit pocit a vzhled vaší pleti, tajemství krásné a zářivé pleti začíná hluboko uvnitř. Přesněji řečeno z vašeho nitra. A my vám prozradíme, jak můžete změnit svou pleť péčí o střeva.

Doplňky stravy a vitamíny pro zdraví můžete koupit zde: Dr.Max.cz  *  Lekarna.cz  *  Pilulka.cz

Pro krásnou pleť potřebujete dobré střevní bakterie

Zdravá střeva jsou klíčem ke zdravé pleti. Naše střeva totiž obsahují biliony bakterií různých druhů, z nichž některé jsou nezbytné a nazývají se „dobré bakterie“, a jiné, které škodí zdraví, se nazývají „špatné bakterie“. Prospěšné bakterie hrají klíčovou roli při trávení potravy, produkci hormonů, detoxikaci a syntéze živin.

Souhrnně se tato kolonie mikrobů nazývá střevní mikroflóra a rovnováha mezi těmito dobrými a špatnými bakteriemi je pro lidské zdraví rozhodující. Pokud je rovnováha narušena a špatné bakterie se množí, dochází ke vzniku onemocnění, včetně kožních problémů. Mnohé studie naznačují, že nezdravá střeva mohou způsobovat akné, mdlou a suchou pleť. Faktory, které tuto rovnováhu narušují, jsou:

Antibiotika
Sedavý způsob života
Stres
Nezdravá strava
Nedostatek pohybu
Antacida

Nízká hladina dobrých střevních bakterií způsobuje nedostatek živin, které jsou pro pokožku příznivé

Nerovnováha ve střevním mikrobiomu velmi rychle mění celou biochemii střev. Nedostatečná hladina dobrých bakterií ve střevech přímo ovlivňuje trávení potravy a vede k různým poruchám trávení. Živiny obsažené v potravě nejsou správně asimilovány nebo vstřebávány, což dále způsobuje hladovění a zabíjení dobrých bakterií.

Navíc je vaše tělo ochuzeno o mnoho důležitých živin a minerálů, jako jsou vitamíny, zinek a omega-3 mastné kyseliny, které jsou životně důležité pro zdraví pokožky a pleti. Nedostatek prospěšných bakterií také ovlivňuje syntézu hormonů a vitamínů proti stárnutí, což vede k suché, vrásčité a matné pokožce.

Vitamíny, karotenoidy, flavonoidy a četné rostlinné výtažky, o nichž je známo, že obsahují silné antioxidační vlastnosti, se totiž v průmyslu péče o pleť hojně používají buď jako lokálně aplikované prostředky, nebo jako perorální doplňky ve snaze prodloužit mladistvý vzhled pleti.

Děravé střevo způsobuje náchylnost k akné a skvrnám

Špatné bakterie, které ovládají vaše střeva, uvolňují toxické látky, které způsobují zánět Peyerových políček. Tyto políčka jsou malé masy tkáně, které se nacházejí v tenkém střevě a plní klíčovou roli v imunitním systému tím, že monitorují populaci střevních bakterií a zabraňují růstu škodlivých bakterií ve střevech. Zánět způsobuje jejich oslabení, což vede ke stavu známému jako děravé střevo. To má vliv i na vaši pokožku. Když je přirozená obranyschopnost vaší pokožky narušena, mohou se objevit kožní potíže, jako je akné, záněty, zarudlá, opuchlá a skvrnitá pokožka.

Důležité změny životního stylu mohou zlepšit zdraví střev a pokožky

1. Jezte fermentované potraviny

Některé potraviny účinně obnovují rovnováhu vašich střevních bakterií. Kostní vývar je ideální pro nasměrování kolagenu a dalších živin proti stárnutí do vaší pleti. Jezte potraviny, které pomáhají znovu osídlit prospěšnou mikroflóru.

Kvašené potraviny, jako je jogurt, kefír, kysané zelí, kimči, a kvalitní probiotický doplněk pomáhají obnovit rovnováhu. Především dbejte na to, aby váš každodenní jídelníček obsahoval dostatek čerstvého ekologického ovoce a zeleniny, které jsou pro dobré bakterie nezbytné.

2. Vyhýbejte se potravinám s vysokým obsahem cukru a transmastných kyselin

Některé potraviny jsou ideální pro krmení špatných bakterií a na vrcholu tohoto seznamu jsou potraviny s vysokým obsahem cukru a transmastných kyselin. Kromě toho, že jsou zodpovědné za narušení rovnováhy vašeho střevního mikrobiomu, mohou také vést ke vzniku akné.

3. Pravidelné cvičení

Pravidelné cvičení nelze ničím nahradit. Výzkum ukázal, že každodenní cvičení může zlepšit zdraví vašich střev nejen tím, že podporuje lepší trávení, ale také tím, že zvyšuje počet prospěšných bakterií.

4. Antibiotika používejte střídmě

Přestože jsou antibiotika při bakteriálních infekcích životně důležitá, dbejte na to, abyste je nepoužívali nadměrně. Nadměrné užívání antibiotik může vyčerpat dobré střevní bakterie spolu se špatnými. Snadným způsobem, jak toho dosáhnout, je vyhnout se samopředepisování antibiotik a vyvarovat se jejich užívání při virových infekcích.

5. Věnujte se meditaci nebo józe, které odbourávají stres

Je známo, že stres ničí prospěšné střevní bakterie a podporuje množení potenciálně škodlivých bakterií. Některé techniky, které bojují proti stresu, jako je hluboké dýchání, pránájáma, meditace a jóga, prospívají také vaší pokožce, protože zvyšují obsah kyslíku v krvi.

Přijetím těchto jednoduchých, ale účinných strategií můžete problém napravit zevnitř a zlepšit zdraví své pokožky a pleti. Neočekávejte však, že se vaše pleť zázračně promění během krátké doby, protože to jistě nějakou dobu potrvá. Z dlouhodobého hlediska budete mít nejen krásnou a zářivou pleť, ale také zdravé tělo a mysl.