Med na hubnutí – výhody a nevýhody tohoto přírodního sladidla

Jantarově zbarvená kaluž medu se může zdát jako vaše představa ráje, ale může být také klíčem k vašim problémům s hubnutím? Zatímco med má jistě řadu výhod, mezi něž patří jeho schopnost napomáhat trávení a zvyšovat hladinu antioxidantů, jeho role při hubnutí zatím není tak jasná. Přesto existuje dostatek důvodů, abyste zvážili přechod na toto sladidlo. Čtěte dále a rozhodněte se sami.

Doplňky stravy a vitamíny pro zdraví můžete koupit zde: Dr.Max.cz  *  Lekarna.cz  *  Pilulka.cz

Med má 64 kalorií na lžíci

Med je sice lahodné zcela přírodní sladidlo, ale má kalorie a cukr – a to v nemalém množství. V jedné polévkové lžíci medu je 64 kalorií. A z jeho 21 g hmotnosti připadá 17,25 g na cukry. Jeho glykemický index se pohybuje kolem 61 a příliš se neliší od sacharózy nebo „čistého“ cukru, který má 65. Vysoký obsah cukru a vysoký glykemický index znamenají, že by to s příjmem medu neměli přehánět diabetici nebo lidé, kteří si hlídají příjem cukru. I pro ostatní je toto přírodní sladidlo stále dostatečně sladké, aby si zasloužilo konzumaci v malém množství.

Je však mnohem víc než jen „prázdné kalorie“

Kalorie a cukr v medu znamenají, že pokud se potýkáte s problémy s váhou, měli byste s touto potravinou šetřit. Přesto med přináší mnoho dalších výhod souvisejících s hubnutím, takže se vyplatí ho zařadit do dietního plánu, zejména namísto jiných sladidel.

I když to s medem nemůžete přehánět, je přirozenější a na živiny bohatší alternativou k jiným sladidlům. Obsahuje určité množství bílkovin, vitaminů a minerálních látek, takže je relativně výživnější. Na seznamu živin je kyselina askorbová, niacin, riboflavin, vápník, železo, měď, draslík, zinek, mangan, hořčík a železo.

Nabízí lepší kontrolu hmotnosti a tuku než cukr

Existuje další důvod, proč používat med místo cukru, pokud potřebujete mít svou váhu pod kontrolou. Jeden z výzkumů zjistil, že když byl med podáván místo sacharózy osobám s nadváhou nebo obezitou, vedlo to k mírnému snížení tělesné hmotnosti a tělesného tuku. Studie na zvířatech také potvrzují, že při použití medu místo cukru nebo sacharózy méně přispívá k nárůstu hmotnosti i tělesného tuku.

Ještě atraktivnější je, že by mohl pomoci i s hladinou cholesterolu, s níž lidé s nadváhou nebo obezitou také často bojují. U testovaných osob, které již měly normální hodnoty cholesterolu, došlo ke snížení celkového a špatného cholesterolu v lipoproteinech o nízké hustotě (LDL) a ke zvýšení hladiny dobrého cholesterolu v lipoproteinech o vysoké hustotě (HDL), zatímco u osob se zvýšenými hodnotami došlo k ještě většímu snížení celkového a LDL cholesterolu.

Může pomoci potlačit chuť k jídlu

Objevily se také názory, že med by mohl potlačovat chuť k jídlu, což by zase mohlo napomáhat hubnutí. Jeden výzkum zjistil, že když se med užíval místo sacharózy, přispíval u pokusných zvířat méně k nárůstu hmotnosti i tělesného tuku. Testovaná zvířata na medové dietě spotřebovala o 13,3 % méně potravy nebo energie. Výzkumníci předpokládali, že tento účinek lze přičíst nižšímu příjmu potravy.

Další malá studie na ženách zjistila, že med může změnit reakce hormonů stimulujících chuť k jídlu, jako je ghrelin a střevní hormon PYY(3-36), a potlačit tak chuť k jídlu. Je však třeba provést další výzkum v této oblasti, aby se ověřilo, zda to platí pro všechny.

Napomáhá trávení a zdraví střev

Med by také mohl pomoci vašemu trávení tím, že zlepší zdraví střev. Sladidlo má prebiotické účinky, což znamená, že může podporovat množení dobrých bakterií v trávicím systému. Za prebiotický účinek jsou zodpovědné zejména bifidobakterie obsažené v medu. Tyto dobré bakterie následně zlepšují nejen celkové zdraví imunitního systému, ale také pomáhají s trávením. Vědci také zjistili, že může existovat souvislost mezi obezitou a zdravím střev. Dobré zdraví střev a manipulace s mikrobiotou ve střevech by podle některých studií mohly dokonce pomoci při hubnutí.

Med může pomoci při vytrvalostním tréninku

Pokud to se svým fitness programem na hubnutí myslíte vážně a začali jste s vytrvalostním tréninkem, můžete potřebovat rychlý zdroj energie, jako je glukóza. Med je dobrou přírodní alternativou snadno dostupných sacharidů a umožňuje udržovat svalový glykogen (uložené sacharidy), který je palivem pohánějícím váš trénink. Užívání před tréninkem a během něj může pomoci oddálit únavu. Po tréninku může v kombinaci s bílkovinami a sacharidy doplnit tělu palivo a snížit opožděnou svalovou bolestivost.

Může bojovat proti oxidačnímu stresu a zánětu spojenému s obezitou

Čistý med je bohatý na antioxidační sloučeniny, jako jsou flavonoidy. Výzkum srovnává jeho účinky s nesteroidními protizánětlivými léky (NSAID) a kortikosteroidy – bez vedlejších účinků. Konzumace medu může zvýšit hladinu antioxidantů a ochránit vaše tělo před oxidačním stresem, který se u vás může projevit v důsledku nadváhy.

Obezita a metabolické poruchy jsou také spojeny s chronickým nízkým zánětem. Pokud máte nadváhu, mohou být protizánětlivé vlastnosti medu prospěšné, i když výzkum zatím přímou souvislost nenašel.

Kombinujte med s teplou vodou a skořicí, abyste dosáhli dalších výhod

Jak tedy med užívat, abyste využili těchto výhod? Pro začátek omezte příjem jiných sladidel a místo nich si dejte med – nezapomeňte však, že to s medem nesmíte přehánět.

Další možnost? V alternativní medicíně a ájurvédě se často doporučuje vypít po probuzení sklenici teplé vody, která pomůže nastartovat metabolismus a trávicí proces. Proč její blahodárnost nezvýšit několika dalšími ingrediencemi, včetně skořice a medu? I když skořice, stejně jako med, není přímo spojena s hubnutím, její účinky na metabolismus glukózy a lipidů by mohly pomoci při vaší celkové snaze zhubnout.

Pomáhá také lidem s metabolickým syndromem, který je spojován s přibýváním na váze. Pokud je to tedy základní příčina vašich nadbytečných kilogramů, může vám tento prostředek prospět. Protože je to všechno silné chuti a dokonce trochu hořké, lidé si tento nápoj často sladí trochou cukru nebo medu, aby jim lépe chutnal. Vyhněte se cukru a zůstaňte u medu jako sladidla, abyste mohli využít i jeho výhod!

Recepty na skořici s medem často doporučují kombinovat dva díly medu s jedním dílem skořice nebo stejné množství obou a přidat je do šálku vlažné vody. Každé ráno si dejte půl šálku a večer před spaním ještě jednou.

To může být užitečné zejména pro ty, kteří mají problémy s regulací cukru, jako jsou diabetici. Samozřejmě dbejte na to, abyste informovali svého lékaře, pokud již užíváte léky, které jsou určeny ke snížení hladiny cukru v krvi. Je to proto, aby se zabránilo extrémnímu poklesu hladiny cukru v krvi nebo hypoglykémii, která může být problematická.

Nebo přidejte citron, který podpoří metabolismus a trávení

Dalším skvělým doplňkem vašeho režimu s medem a teplou vodou je citronová šťáva. Mohla by pomoci stimulovat svalové kontrakce a oživit váš trávicí systém a očistit ho od toxinů. Co je však důležitější, pro někoho, kdo se stará o hubnutí, má ještě jednu důležitou výhodu. Mohla by také nastartovat váš metabolismus. Citron na lačný žaludek však nemusí vyhovovat každému, zejména pokud máte citlivý žaludek nebo zažívací problémy, jako je překyselení. V takovém případě se citronu vyhněte nebo tuto kombinaci odložte na pozdější část dne.

Držte se přírodního medu z důvěryhodných zdrojů

Bohužel ne každý med je stejně čistý nebo bohatý na živiny. Nejlepší je kupovat čistý přírodní med od renomované společnosti, abyste si byli jisti jeho prospěšností. U čistého medu se obecně předpokládá, že je nezahřátý, nepasterizovaný a nezpracovaný, a proto se předpokládá, že je formou nejbohatší na živiny, protože během zpracování/zahřívání žádné neztratil.

Zkontrolujte si také konkrétní obsah živin u druhu, který kupujete. Vědci zjistili rozdíly nejen mezi jednotlivými značkami, ale i podle toho, odkud pocházejí, což ovlivňuje jejich složení a léčivé účinky. Proto může ještě chvíli trvat, než je bude možné navrhnout jako léčivý prostředek ve větším měřítku.