Zdraví

Středomořská strava: Zdravotní výhody, které můžete získat

Středomořské oblasti světa, které zahrnují části Itálie, Španělska a Řecka, se již dlouho živí stravou založenou na rostlinách, které v těchto oblastech rostou. Tyto země mají hojnost ovoce a zeleniny, mnoho druhů zdravých ořechů, velká hejna ryb v jejich modrých mořích a olivový olej. Velké množství olivového oleje. Ačkoli naši středomořští předkové možná nehledali stravu, která by jim zajistila mimořádné zdraví, studie zjistily, že je výrazně lepší než mnoho jiných druhů stravy na světě. Zde jsou úžasné zdravotní výhody, které přináší středomořská strava.

Další zajímavé články z kategorie Zdraví

Udržuje vaše srdce zdravé

Potraviny s vysokým obsahem cholesterolu a transmastné kyseliny jsou největším nepřítelem zdravého srdce. Středomořská strava je naštěstí zcela bez nich a místo toho se skládá z mnoha potravin šetrných k srdci. V této stravě bohaté na ryby a ořechy se hojně vyskytují omega-3 a další zdroje zdravých tuků. Olivový olej (který se hojně používá na všechno) obsahuje také alfa-linoleové kyseliny, které prokazatelně výrazně snižují riziko srdečních onemocnění a mrtvice. Středomořská strava se nebojí trochy tuku a tyto dobré tuky snižují krevní tlak a udržují zdravé tepny.

Pomáhá v boji proti rakovině

Zdá se, že středomořská strava je plně navržena tak, aby vás chránila před rakovinou. Obsahuje obrovské množství barevné zeleniny a ovoce, z nichž každé má své vlastní silné antioxidanty. Tyto antioxidanty ve spojení se zdravými tuky bojují proti volným radikálům, zabraňují oxidačnímu poškození, udržují vaše buňky zdravé a snižují riziko jejich mutace v nebezpečné rakovinné buňky. Studie také prokázaly, že olivový olej má silné protizánětlivé vlastnosti, které mohou snížit riziko vzniku rakoviny tlustého střeva.

Zvyšuje vaši dlouhověkost

Pokud si stále ještě děláte iluze, že všechny tuky jsou špatné, pak se zamyslete znovu. Zde je seznam různých druhů tuků, od „nejzdravějších“ až po ty, které vám pravděpodobně přivodí infarkt ve spánku – mononenasycené tuky, polynenasycené tuky, nasycené tuky a transmastné tuky. Chcete-li si udržet tělo v dobré kondici až do devadesátky, budete potřebovat hodně mononenasycených tuků a co nejméně transmastných tuků. Zdrojem tuků ve středomořské stravě jsou téměř výhradně mononenasycené tuky. Tyto tuky udržují váš mozek bystrý, bojují proti zánětům a snižují riziko srdečních onemocnění. Takže si klidně zalijte čerstvé saláty trochou olivového oleje zcela bez pocitu viny.

Pomáhá vám zhubnout

Jedním z hlavních důvodů přibývání na váze při moderním stravování je přílišná závislost na rafinovaných cukrech, sacharidech a vysoce zpracovaných potravinách. Středomořská strava nám naopak pomáhá vrátit se k přirozenějším a zdravějším způsobům konzumace potravin. Tato strava klade důraz na celozrnné potraviny, které obsahují více vlákniny a mají nízký glykemický index. Není zde také místo pro zpracované potraviny, protože tato strava klade velký důraz na čerstvou zeleninu a ovoce. Díky hojnému zastoupení mořských plodů je zde také vysoký obsah bílkovin. Tato strava vás zasytí a udrží vás syté, ale příliš nezvýší váš kalorický příjem.

Pomáhá vám žít s cukrovkou

Jedním z nejnegativnějších důsledků nezdravé moderní stravy je obrovský nárůst počtu lidí trpících chronickou cukrovkou 2. typu. Pití velkého množství sladkých limonád a konzumace zpracovaných potravin vytváří v krvi vysoké hladiny cukru, se kterými si tělo nedokáže poradit. Středomořská strava však získává cukr z ovoce a občasné sklenky červeného vína. Nejedná se o jednoduché cukry, a proto jejich odbourávání trvá vašemu tělu déle. To zabraňuje tomu, aby se vám do krve náhle dostalo velké množství cukru, které by vašemu tělu uškodilo.

Pomáhá vám uvolnit se a relaxovat

Středomořská strava je víc než jen to, co si dáte na talíř, je to volba životního stylu. Rozhodnete-li se inspirovat středomořským životním stylem, znamená to, že budete také více chodit pěšky a snížíte svou závislost na jiných dopravních prostředcích. Znamená to také, že si každý týden dopřejete velké jídlo s přáteli a rodinou, kde si všichni mohou popovídat a sblížit se. To vám pomůže vytvořit silný podpůrný systém a zlepší vaši duševní pohodu. Obklopení lidmi, které máte rádi, vás může naplnit pozitivitou a udržet vás zdravé zevnitř.