Úzkost z technologií a jak se vypořádat s úzkosti a závislosti

21 století je ovládáno technologiemi. Celý náš svět se dá vměstnat do malých obrazovek, které nabízejí služby od informací až po zábavu.

Obraz lidí s tváří zabořenou do telefonu je charakteristickým znakem naší generace. Proto můžeme s jistotou říci, že jsme všichni v tomto světě pohlceni. V poslední době se však výzkumy zabývají důsledky technologií, jak se dnes používají, pro duševní zdraví. A ukázalo se, že naše závislost na technologiích může vést k úzkosti. Než se budeme zabývat způsoby, jak ji řešit, je důležité pochopit, co vlastně tato forma úzkosti je.

Volné léky a přípravky na úzkost a deprese můžete koupit zde: Dr.Max.cz  *  Lekarna.cz  *  Pilulka.cz

Co je to úzkost z technologií?

Západní psychiatrické asociace termín „úzkost z technologií“ oficiálně neuznávají, ale reflektují negativní důsledky jejich používání. Nedávný výzkum totiž osvětlil vliv rychle se měnících technologií na člověka. A mezi několik „vedlejších psychologických produktů“ technologií patří např.

Nízká pozornost: Technologie vedly k éře multitaskingu. A studie ukazují, že to vede ke snížení pozornosti, depresím a sociální úzkosti.

Nízká trpělivost: Zvykli jsme si na okamžité výsledky. Proto se nyní při zpoždění setkáváme s frustrací a hněvem.

Vyhýbání se interakci tváří v tvář: V poslední době se technologie staly hlavním způsobem komunikace, a proto většina z nás nakonec píše lidem, kteří se mohou nacházet ve stejné místnosti jako my.

Posedlost „držet krok“: Každý den zaplavují interní sítě nové informace. A kvůli tomu se většina lidí snaží držet krok. Neschopnost tak učinit může vést k nadměrným obavám.

Všechny tyto faktory odrážejí příznaky úzkosti, jak je uznávají všechny psychiatrické asociace. Kromě toho mohou technologie vést k rozvoji zkresleného smyslu pro realitu a k depresi v důsledku zneužívání nebo šikany na internetu. Všechny tyto faktory poukazují na potřebu hledat způsoby, jak úzkost z technologií zvládat.

Vypínejte na noc telefon

Výzkumy ukazují, že většina lidí je na svých telefonech závislá. To vede k úzkosti, když se od telefonu vzdálí byť jen na malou chvíli. To je následně vede k tomu, že v noci kontrolují své telefony. A kontrola telefonů se dnes stala běžnou příčinou nespavosti u většiny lidí.

Navíc se předpokládá, že většina lidí, kteří jsou závislí na mobilních telefonech, má nízké sebevědomí a špatné sociální vztahy. To způsobuje, že chtějí být prostřednictvím svých telefonů v neustálém kontaktu s lidmi. Odloučení od mobilních telefonů může u lidí vyvolat úzkost, podrážděnost, poruchy spánku, třes, nespavost a zažívací problémy.

Pokud se tedy snažíte omezit úzkost, kterou používání mobilu přináší, vypínejte jej každý den před spaním. Zabráníte tak tomu, abyste po něm sahali pokaždé, když se probudíte, abyste si odskočili na toaletu nebo se napili vody.

Místo psaní zpráv se seznamte

Interakce přes sociální sítě vás může vzdálit od rozvíjení vztahů mimo obrazovku. To by zase mohlo vést k sociální úzkosti a potřebě neustále psát zprávy, abyste byli v kontaktu.

Místo toho vyrazte ven a setkávejte se s lidmi, abyste s nimi mohli vést osobní rozhovory. To vám pomůže získat citlivost na řeč těla a další sociální signály.

Přestaňte se srovnávat

Sociální média vedla k tomu, že mnoho z nás měří svou sebehodnotu na základě lajků a komentářů. To nás vede k tomu, abychom přehodnocovali věci, které jsme zveřejnili. Většina z nás se možná i několikrát vrátí ke svým příspěvkům, aby zkontrolovala, kolik lajků jsme dostali.

Abychom se vypořádali s úzkostí, která je kvůli tomu způsobena, bylo by nejjednodušší (a zároveň nejtěžší) přestat se srovnávat s ostatními. Připomeňte si, že žádní dva lidé nejsou stejní a že reakce na sociálních sítích nemohou být soudcem vaší hodnoty.

Vypněte si oznámení

Studie uvádějí, že chytré telefony posilují strach ze zmeškání, lidově známý pod pojmem „FOMO“, který se vžil pro mileniály. Kromě toho může neustálé kontrolování telefonu vést ke stresu, nižší produktivitě a úzkosti. Nezapomeňte proto vypnout oznámení u většiny aplikací. Tím zabráníte tomu, abyste se dívali do telefonu pokaždé, když zazvoní.

Úzkost z technologií nám nemusí připadat tak reálná jako jiné poruchy duševního zdraví. Stačí se však podívat na její příznaky a víme, že většina z nás má vztah alespoň k jednomu z nich. I když není snadné vzdát se závislosti na technologiích ze dne na den, začlenění výše uvedených tipů do každodenního života je dobrým začátkem, jak zmírnit úzkost z technologií.