Vše co potřebujete vědět ohledně goitrogenů v potravinách

Štítná žláza je velmi důležitá žláza, protože její zdravé fungování je klíčové pro téměř všechny důležité metabolické a růstové funkce v těle. Patří sem funkce jako udržování srdeční frekvence a tělesné teploty, regulace hormonů, růst buněk, reprodukční funkce a diferenciace tkání (modifikace tkání během růstu). Cokoli, co zhoršuje funkci štítné žlázy, tedy nutně ovlivňuje i další důležité tělesné funkce.

Goitrogeny jsou přirozeně se vyskytující sloučeniny, které ovlivňují funkci štítné žlázy. Nacházejí se v několika potravinách, které běžně jíte, a jejich konzumace je obvykle v pořádku. U osob s již existujícími problémy se štítnou žlázou však mohou být důvodem k obavám, protože dále zhoršují její funkci. Pokud máte problémy se štítnou žlázou, může váš lékař analyzovat váš jídelníček, aby zjistil, zda nekonzumujete potraviny bohaté na goitrogeny v nadměrném množství.

Doplňky stravy a vitamíny pro zdraví můžete koupit zde: Dr.Max.cz  *  Lekarna.cz  *  Pilulka.cz

Zde je vše, co potřebujete vědět o goitrogenech a co můžete udělat, abyste předešli škodám, které způsobují.

Jaký vliv mají goitrogeny na váš organismus

Goitrogeny, pokud jsou konzumovány v nadměrném množství, pravděpodobně znamenají potíže pro osoby s problémy se štítnou žlázou, protože:

Brání štítné žláze vstřebávat jód, který je nezbytný pro tvorbu hormonů štítné žlázy. Nedostatečná dostupnost jódu způsobuje pokles hladiny hormonů štítné žlázy, což ovlivňuje produkci dalších hormonů potřebných pro tělesné funkce.

Snižují produkci hormonu stimulujícího štítnou žlázu (TSH), který je rovněž důležitý pro produkci hormonů štítné žlázy. Pokud se v těle neprodukuje dostatek TSH, štítná žláza pravděpodobně špatně funguje a produkuje více buněk, což způsobuje její zvětšení a má za následek stav zvaný struma.

Typy goitrogenů

Existují 3 hlavní typy goitrogenů.

Goitriny: Tyto sloučeniny se uvolňují při žvýkání nebo krájení rostlinných potravin. Bylo zjištěno, že snižují příjem jódu štítnou žlázou, čímž vytvářejí prostor pro problémy, jako je nedostatečná produkce hormonů štítné žlázy. Potraviny jako hlávkové zelí, růžičková kapusta a některé druhy ruské kapusty obsahují goitriny.

Thiokyanáty: Tyto sloučeniny se rovněž uvolňují z rostlinných potravin při jejich krájení nebo žvýkání. Bývají neškodné, pokud nejsou konzumovány v nadměrném množství. Předávkování thiokyanáty může ovlivnit schopnost štítné žlázy koncentrovat jód. Zelenina patřící do čeledi brukvovitých, jako je zelí, květák, brokolice a hořčice, obsahuje sloučeniny zvané glukosinoláty. Tyto glukosinoláty se působením určitých enzymů v těle přeměňují na thiokyanáty a ovlivňují činnost štítné žlázy.

Flavonoidy: Jedná se o pigmenty, které se vyskytují ve většině rostlin a jsou zodpovědné za barvy. Ačkoli jsou obvykle považovány za prospěšné, protože mají schopnost odrážet volné radikály a předcházet závažným onemocněním, při nadměrné konzumaci mohou být pro osoby s problémy se štítnou žlázou škodlivé. Flavonoidy ovlivňují vstřebávání jódu a interakci hormonů štítné žlázy s cílovými tkáněmi. Sójové boby, sójové výtažky a potraviny vyrobené například z tofu jsou bohaté na flavonoidy.

Snižování účinků goitrogenů

Vzhledem k jejich hojné přítomnosti v několika běžně konzumovaných potravinách se možná obáváte konzumace potravin s nadbytkem goitrogenů. Není důvod se znepokojovat, pokud nemáte již existující problémy se štítnou žlázou. Pokračujte v konzumaci těchto potravin, aniž byste si dělali starosti s tím, kolik jich sníte. Pokud však máte již existující problémy se štítnou žlázou, tyto kroky by vám měly pomoci omezit jejich příjem:

Zařaďte do svého jídelníčku různé druhy rostlinných potravin, abyste zajistili rovnováhu všech živin a zároveň omezili příjem goitrogenů.

Potraviny bohaté na goitrogeny před konzumací opečte, uvařte v páře nebo osmahněte, aby se rozkládal enzym myrozináza a snížil se účinek goitrogenů.

Přidávejte potraviny bohaté na jód, abyste zlepšili funkci štítné žlázy a působili proti účinkům goitrogenů. Mezi potraviny bohaté na jód patří mořské řasy, bílé ryby, mléko a mléčné výrobky. Před zvýšením příjmu jódu je dobré poradit se s lékařem, protože jeho nadměrná konzumace by mohla být také důvodem k obavám.

Vyzkoušejte tyto jednoduché tipy, abyste se vyhnuli možným vedlejším účinkům goitrogenů a udrželi si zdravou štítnou žlázu.