5 méně známých faktů o zdraví kostí které musíte vědět

Váš kosterní systém se může zdát jako skála, ale každá jeho část je živá. Stejně jako všechny ostatní živé organismy i vaše kosti potřebují výživu a údržbu po celý život. Je pravda, že vaše kosti po dosažení určitého věku přestanou růst, ale to neznamená, že ustane i jejich vnitřní činnost.

Proces „přestavby kostí“ je nepřetržitý a zahrnuje neustálé odbourávání staré tkáně a regeneraci čerstvé. Pokud vás zajímá, jak nejlépe můžete pečovat o celkové zdraví kostí, zde je několik faktů, které vám pomohou začít.

Doplňky stravy a vitamíny pro zdraví kostí můžete koupit zde: Dr.Max.cz  *  Lekarna.cz  *  Pilulka.cz

Vápník není jediným klíčem ke zdravým kostem

Jako děti jsme byli nabádáni, abychom každý den pili mléko. Když vyrosteme, máme dojem, že klíčem ke zdravým kostem je dostatečný přísun vápníku do našeho těla. To je však pravda jen zčásti. Každý den sice potřebujete alespoň 1000 mg vápníku, ale k udržení pevných kostí potřebujete také denní dávku hořčíku, vitaminu D a bílkovin. Ve skutečnosti potřebujete pro optimální hustotu a pevnost kostí také vitamín K.

Správná kombinace těchto živin je nezbytná pro podporu kostního metabolismu. Kromě nich jsou při udržování hustoty kostních minerálů potřebné i sloučeniny známé jako „karotenoidy“, které se nacházejí v zelené zelenině, sladkých bramborách a mrkvi, a to pro jejich ochrannou roli.

Pokud jste vegan nebo trpíte nesnášenlivostí laktózy, je o to důležitější jíst různé zdravé potraviny bohaté na potřebné živiny. Akademie pro výživu a dietetiku doporučuje zařadit do jídel rozložených do celého dne kombinaci tofu, mandlí, černých fazolí, špenátu, brokolice a melasy. Ke splnění požadavků na stravu pro zdraví kostí je také vhodné mlsat proteinové tyčinky, bobuloviny a ovocné koktejly.

Nadměrné množství alkoholu a kofeinu oslabuje kosti

Vypadá to, že alkohol škodí nejen vašim játrům, ale i kostnímu systému. Podle zprávy, kterou zveřejnila organizace Alcohol Health and Research World, alkohol narušuje „hormony, které regulují metabolismus vápníku, stejně jako hormony, které ovlivňují metabolismus vápníku“. Nadměrné pití alkoholu také zvyšuje riziko osteoporózy, což je stav, při kterém jsou kosti porézní a náchylné ke zlomeninám.

Podobně i vysoký příjem kofeinu může časem vést k nerovnováze v kosterním systému. S přibývajícím věkem se tyto nerovnováhy začínají zhoršovat a degenerace kostí se zrychluje natolik, že proces regenerace nestíhá. V ideálním případě se šálek nebo dva kávy denně nepovažují za škodlivé, ale více je určitě nebezpečné. Kofein však neznamená pouze kávu. Je třeba se také vyhýbat kofeinovým limonádám s vysokým obsahem cukru, které obsahují pouze zbytečné kalorie.

Silový trénink je důležitý pro kosti

Postupné cvičení, které přesahuje jakékoli cíle v oblasti hubnutí, je klíčem k udržení celkového dobrého zdraví. Cvičení se zátěží, které je součástí silového tréninku, je nezbytné ze dvou důvodů:

Pro budování svalové hmoty, která vás udržuje silnější a v kondici.

Pro podporu součinnosti mezi funkcí svalů a kostí.

Několik studií prokázalo, jak je silový trénink prospěšný nejen pro svaly, ale také pro podporu vaší celkové struktury, zlepšení rovnováhy a minimalizaci rizika pádu. Ti, kteří se pravidelně věnují silovému tréninku, mají tendenci udržovat si silnější kosti i ve vyšším věku.

Estrogen je nezbytný pro zdravou kostní hmotu

Estrogen je klíčovým hormonem pro růst a udržování kostní hmoty u mužů i žen. Tento hormon má přímý vliv na imunitní systém i na kostní buňky a nedostatek estrogenu může vést k závažnému úbytku kostní hmoty. Existují dva hlavní způsoby, jak estrogen chrání kosti u mužů i žen:

Zastavuje aktivaci enzymu známého jako kaspáza-3. Tento enzym iniciuje zánik kostních buněk, které napomáhají růstu a vývoji nových kostí a zubů.

Estrogen zabraňuje zvýšení rychlosti resorpce kostí tím, že pomáhá správnému uzavírání růstových plotének.

Proto se pro zdraví kostí doporučuje většina potravin, jako jsou sójové výrobky, které zároveň pomáhají udržovat zdravou hladinu estrogenu v těle. Ženy jsou však obecně vystaveny vyššímu riziku úbytku kostní hmoty a osteoporózy kvůli kolísající hladině estrogenu. A u žen v menopauze je vyšší riziko vzniku osteoporózy kvůli snížené produkci estrogenu v těle.

Muži mají větší kostru a nedochází u nich k přílišným změnám hladin estrogenů. V důsledku toho je úbytek kostní hmoty u mužů mnohem pomalejší. Hladina estrogenu je však častým důvodem, proč muži častěji umírají na zlomeninu kyčle než ženy.

Nejste si jisti svou hladinou estrogenu? Poraďte se se svým lékařem, pravidelně hladinu sledujte a pouze v případě potřeby začněte užívat estrogenové doplňky.

Léky mohou ovlivnit zdraví kostí

Léky k léčbě některých onemocnění mohou mít nepříznivý vliv na vaše kosti.

Steroidní léky užívané jako léčba astmatu, alergií nebo po transplantaci orgánů mohou významně ovlivnit zdraví kostí.

Podobné účinky mají mimo jiné i léky podávané při epilepsii a nespavosti.

Antacida, která se používají při léčbě zažívacích poruch, jako je GERD, mohou způsobit úbytek kostní hmoty. Tyto léky vedou ke zvýšení odbourávání kostí a zároveň snižují rychlost tvorby nových kostí. Je tedy důležité pečovat také o zdraví svého zažívacího traktu.

Pokud užíváte léky, které mohou narušovat zdraví kostí, spolupracujte se svým lékařem, abyste minimalizovali vedlejší účinky a zabránili poškození kostních buněk. Zdravá strava pro dobré zažívání spolu s pravidelným fyzickým cvičením může udržet váš kosterní systém v dobrém stavu.

Důležité je podstupovat pravidelné lékařské prohlídky a vyšetření, jako je DEXA a test hustoty kostních minerálů, každé 2 až 3 roky, abyste mohli sledovat svou kostní hmotu a odhalit problémy co nejdříve. Dospělí starší 65 let a osoby s vyšším rizikem osteoporózy, včetně silných kuřáků a osob se zlomeninami a problémy s váhou v anamnéze, by měli tato vyšetření podstupovat pravidelně, aby měli přehled o stavu svých kostí.