ADHD a problémy se spánkem: Jaká je vlastně souvislost?

Co se vám vybaví, když se řekne porucha pozornosti a hyperaktivity neboli ADHD? Točí se kolem chování, takže není překvapením, že je tento stav považován za duševní poruchu. Příznaky se často projevují mezi 3. a 6. rokem života, ale může existovat i u zdánlivě klidných dětí. U některých lidí ADHD přetrvává i v dospělosti.

Konkrétně je ADHD podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí definována jako neurovývojová porucha. Léčba často zahrnuje jak léky, tak kognitivně-behaviorální terapii.

Ale co když je ADHD ve skutečnosti porucha spánku? Podle nejnovějších výzkumů by tomu tak mohlo být, protože ADHD a problémy se spánkem způsobují podobné příznaky. A díky nedávnému výzkumu jsme možná o krok blíže k tomu, abychom ADHD lépe porozuměli.

Volné léky a přírodní přípravky na poruchy spánku můžete koupit zde: Dr.Max.cz  *  Lekarna.cz  *  Pilulka.cz

Co je ADHD?

Podle definice způsobuje ADHD nepřetržitý vzorec nepozornosti a/nebo hyperaktivity-impulzivity.

Nepozornost znamená, že se člověk nedokáže soustředit na jeden úkol. Častá je také dezorganizace, špatná koncentrace a nedostatek vytrvalosti, ale všechny tyto příznaky nemají nic společného s neschopností porozumět.

Hyperaktivita je neustálý pohyb, a to i v situacích, kdy je to zbytečné. Příkladem je nadměrné mluvení, vrtění se a přešlapování. Lidé s ADHD jsou často považováni za vysoce energické lidi.

Impulzivita je jednání, kdy člověk dělá věci, aniž by je promyslel. Činy jsou prováděny v daném okamžiku, ale někdy mohou způsobit škodu dané osobě nebo ostatním. Důležitá rozhodnutí jsou často činěna ukvapeně.

Nepozornost a hyperaktivita-impulzivita se mohou projevovat samostatně nebo společně. U malých dětí je hyperaktivita nejčastějším příznakem.

Příznaky spánkové deprivace

Špatný spánek je špatnou zprávou pro každého. U dětí však může způsobit příznaky, které jsou šokujícím způsobem podobné ADHD. Zajímavé je, že denní ospalost může vyvolat hyperaktivitu. U některých dětí se může objevit také impulzivita a problémy s chováním.

Jaká je souvislost?

Ve studii publikované v časopise Sleep Medicine vědci spekulovali, že ADHD může být ve skutečnosti podpořena nedostatkem pravidelného spánku. Výzkumníci zjistili, že ADHD má silnou souvislost s poruchami souvisejícími se spánkem, jako je spánková apnoe, syndrom neklidných nohou a syndrom opožděné spánkové fáze.

Navíc u 75 % pacientů s ADHD jsou rozhodující fáze spánku opožděny o 1,5 hodiny. To zahrnuje změny pohybu, melatoninu a tělesné teploty, které se dějí během normálního spánku.

A pak je tu ještě skutečnost, že asi 70 procent dospělých s ADHD má oči přecitlivělé na světlo. Jsou náchylnější k dlouhodobému nošení slunečních brýlí, což může vést k posunu tělesných hodin. Kromě společných příznaků mají ADHD a spánková deprivace jistě mnoho společného.

Co to znamená pro lidi s ADHD?

K upřesnění vztahu mezi ADHD a problémy se spánkem je zapotřebí dalšího výzkumu. Osoby s ADHD by však měly spánku dávat přednost. Je to důležitá součást mnohostranného léčebného plánu! Chcete-li pomoci zvládnout ADHD prostřednictvím spánkových návyků, řiďte se těmito tipy.

1. Dodržujte spánkový režim

Organizovanost sice není silnou stránkou ADHD, ale vědět, co očekávat, je rozdíl. Dospělí i děti by měli spát a vstávat každý den ve stejnou dobu. Dětem mohou pomoci behaviorální techniky, které jim pomohou zůstat v posteli. Díky opakujícímu se rozvrhu bude pravděpodobnější, že se spánek časem zlepší.

2. Naplánujte si režim před spaním

Stejně jako rozvrh spánku nabízí rutina před spaním vytvoření určitého systému. Děti jsou známé tím, že se jim daří v rutině, takže je to důležité zejména pro ty nejmenší. Dospělí si mohou osvojit relaxační večerní rituály, jako je pití heřmánkového čaje nebo používání pleťových masek.

3. Minimalizujte rozptylování

Ložnice by měla sloužit ke spánku a ničemu jinému. Televizi, počítače a další elektroniku nechte jinde. Modré světlo jednoduše ještě více zpozdí melatonin. V případě potřeby přemístěte knihy a další předměty, které by mohly rozptylovat pozornost.

4. Cvičení během dne

Fyzická aktivita je skvělý způsob, jak zmírnit hyperaktivitu. U dětí se tato aktivita zároveň zdvojnásobuje jako čas na hraní, ale neměla by se příliš blížit době spánku. To může mimořádně ztížit odpočinek. Místo toho odborníci doporučují ukončit cvičení alespoň 3 hodiny před spaním.

5. Jezte s rozvahou

Těžká jídla se dlouho tráví, proto jich před spaním nejezte příliš mnoho. Lehké svačiny však mohou zabránit návalům hladu. Dětem s ADHD, které během dne nemusí přijímat dostatek kalorií, prospěje i malá svačina.