Červená cibule: 5 úžasných zdravotních výhod její konzumace

Cibule, zejména ta červená, má mnohem víc než jen svou chuť, kvůli které se jí často vyhýbáme, protože je štiplavě a nepříjemně cítit z úst. Červená cibule stojí za pozornost, protože obsahuje živiny, jako je chrom a kvercetin, které mohou snižovat záněty, bojovat proti volným radikálům a také zlepšovat zdraví vašich střev. Vnější vrstvy cibule se snažte ponechat, protože jsou bohaté na vlákninu, antioxidanty a flavonoidy. Ačkoli jsou si červená a bílá cibule docela podobné, červená cibule je mnohem výhodnější, protože obsahuje větší množství prospěšných živin.

Zde je 5 důvodů, proč musíte jíst červenou cibuli.

1. Snižuje riziko rakoviny

Červená cibule obsahuje silný flavonoid zvaný kvercetin, který podporuje odumírání rakovinných buněk. Dokáže potlačit růst rakovinných buněk u rakoviny prostaty, prsu, tlustého střeva, slinivky břišní a vaječníků.

Kvercetin navíc působí antioxidačně. Bojuje proti poškození volnými radikály, které ovlivňují fungování buněk. Poškození volnými radikály v těle zvyšuje počet buněčných mutací, poškozuje DNA a buněčnou membránu a podporuje odumírání zdravých buněk.

2. Zlepšuje zdraví srdce

Zatímco lipoproteiny s nízkou hustotou (LDL) neboli „špatný cholesterol“ zvyšují riziko srdečních onemocnění, lipoproteiny s vysokou hustotou (HDL) neboli „dobrý cholesterol“ jeho riziko snižují. Špatný cholesterol je jednou z hlavních příčin aterosklerózy, protože hromadění plaku v tepnách je zužuje a brání správnému průtoku krve.

Kvercetin obsažený v červené cibuli jako antioxidant nejenže snižuje hladinu špatného cholesterolu, ale také snižuje krevní tlak a zabraňuje kornatění tepen, což jsou hlavní příčiny srdečních onemocnění.

3. Napomáhá trávení

Červená cibule obsahuje inulin, rozpustnou rostlinnou vlákninu, která se během trávení nerozkládá, protože má schopnost působit jako nerozpustná vláknina. Díky této vlastnosti je inulin prospěšný pro zdraví střev.

Konzumace červené cibule může zmírnit zácpu a zvýšit množství dobrých bakterií ve střevech. Obsah vlákniny v červené cibuli má potenciál omezit chuť k jídlu a pomoci vám zhubnout tím, že zvyšuje pocit sytosti.

4. Reguluje hladinu cukru v krvi

Červená cibule je bohatým zdrojem chromu, který dokáže regulovat hladinu cukru v krvi. To je dobrá zpráva pro diabetiky a lidi, kteří se snaží zhubnout, protože konzumace cibule nepovede k výkyvům hladiny cukru v krvi.

Nedostatek chromu může vést k inzulínové rezistenci, která zvyšuje hladinu cukru v krvi a ovlivňuje metabolismus sacharidů, tuků a bílkovin. Inzulínová rezistence může zvyšovat riziko srdečních onemocnění, cukrovky 2. typu a ztěžovat hubnutí.

5. Bojuje proti zánětům

Kvercetin díky svým protizánětlivým vlastnostem může snižovat hladinu špatného cholesterolu, snižovat riziko srdečních onemocnění a rakoviny. Kromě těchto přínosů může snižovat příznaky osteoartritidy a revmatoidní artritidy tím, že inhibuje leukotrieny, prostaglandiny a histaminy, které způsobují zánět.

Konzumace červené cibule může také posílit váš imunitní systém tím, že snižuje zánět. Infekce mohou aktivovat váš imunitní systém a vést k zánětu. Kvercetin obsažený v červené cibuli může snížit jak zánět, tak infekci.

Ačkoli se cibule obvykle používá syrová a v tomto stavu je prospěšnější, její lehká tepelná úprava vám přesto poskytne nesčetné množství zdravotních výhod. Lidé s poruchami krvetvorby nebo po nedávných operacích se kvůli jejím účinkům na ředění krve musí konzumaci červené cibule vyhnout.

Zdroj: Harvard Health Publishing