Zdraví

Co by měly vědět ženy, které konzumují příliš kofeinu

Jestli má většina žen něco společného, pak je to preference v tom, jak si dávají kávu. Pro některé je šálek kávy ideálním nápojem na první rande. Pro jiné je to ranní budíček. Pro některé je to dokonalý společník na dlouhé pracovní noci. Pro někoho je to zase vhodná náhrada za vodu. Někdy se však hranice mezi chutí a závislostí může dokonce stírat. Je káva stejně dobrá pro naše zdraví jako pro naše chuťové pohárky? Pokud se označujete za opravdového milovníka kofeinu, zde je 5 věcí, které byste měli vědět o jeho účincích na zdraví.

Další zajímavé články z kategorie Zdraví

Zvyšuje riziko osteoporózy

Osteoporóza je stav, kdy v těle dochází k příliš malému vývoji kostní hmoty, nebo k jejímu příliš velkému úbytku. To způsobuje slabé kosti, které se mohou snadno zlomit. Osteoporózou je ohrožena každá druhá žena. A nedostatečný příjem vápníku může riziko osteoporózy výrazně zvýšit.

Bohužel většina lidí nemá dostatek vápníku. Zde přichází na řadu kofein. Konzumace kofeinu je spojena se zvýšenou ztrátou vápníku močí. Tělo tuto ztrátu nekompenzuje, a to v následujících 24 hodinách. Pokud tedy po konzumaci kofeinu nepodniknete kroky ke zvýšení příjmu vápníku, může se stát, že budete mít nedostatek vápníku a zvýšené riziko osteoporózy. Toto riziko je vyšší u starších žen.

Zhoršuje příznaky premenstruačního syndromu

Premenstruační syndrom s sebou přináší křeče, nadýmání, bolestivost prsou a výkyvy nálad. Ačkoli se šálek teplé kávy může zdát lákavý, na tyto příznaky to nic dobrého nepřináší. Konzumace kofeinu souvisí se zvýšenou bolestivostí a citlivostí prsou. A některé ženy, které snížily příjem kofeinu, uvedlo, že se jim snížila bolest prsou.

Ztráta minerálů může dále zhoršit příznaky premenstruačního syndromu a kofein může také způsobit rozmrzelost. Pokud jste zvažovali přechod ze 4 šálků kávy na 1 šálek, pak je důležité si uvědomit, že omezení konzumace vede pouze k mírnému zmírnění těchto příznaků. I když je nejlepší se kofeinu vzdát úplně, mohli byste alespoň omezit jeho každodenní příjem na minimum.

Zvyšuje hladinu kortizolu po jídle

Mnoho z nás má tendenci sáhnout po šálku kávy po jídle nebo během jídla. U žen kofein zvyšuje hladinu kortizolu po jídle. Trvalé zvyšování hladiny kortizolu je spojováno se stresem, nesprávným růstem kostí, nízkou energií, obezitou a sníženou imunitou. Mnozí předpokládají, že pravidelným pitím kávy lze zvýšit toleranci vůči reakcím kortizolu. Ukazuje se však, že tyto reakce lze jen omezit, nikoliv odstranit.

Způsobuje komplikace během těhotenství

Těhotenství s sebou přináší řadu hormonálních změn a chuťových projevů. Jednou z těchto chutí může být touha po kofeinu. Kofein je však spojován s vysokým krevním tlakem a srdeční frekvencí zejména u žen. Kofein může procházet placentou k plodu. Jelikož se u plodu schopnost metabolismu teprve vyvíjí, nedokáže kofein metabolizovat tak dobře jako my. To by mohlo způsobit změny ve spánkovém režimu plodu a normálním pohybovém režimu v pozdějších fázích těhotenství.

Příjem kofeinu je také spojován s potraty, spontánními potraty, úmrtím plodu a narozením mrtvého plodu. Může dokonce způsobit i prodloužení doby těhotenství o půl měsíce.

Vede ke komplikacím při fibrocystickém onemocnění prsu

Fibrocystické onemocnění prsu je termín, který se používá pro označení bolestivých bulek v prsou. Jedná se o běžné onemocnění, které postihuje ženy ve věku 20 až 25 let a které lze diagnostikovat pomocí mamografu. Ačkoli kofein není přímo zodpovědný za bolestivé prsy, může bolest zhoršovat. Totéž platí pro čokoládu, která má rovněž vysoký obsah kofeinu. Kofein je také spojován se zhoršenou čitelností mamografu a následně s nesprávnými výsledky. Protože zvyšuje citlivost prsou, může také způsobit, že podstoupení mamografu bude nepříjemnější.

I když se může zdát, že vzdát se kofeinu úplně je noční můra, můžete začít pomalým snižováním množství kofeinu za den. Pokud se rozhodnete vyzkoušet doplňky stravy, abyste nahradili ztrátu živin způsobenou kofeinem, pak by bylo dobré se nejprve poradit s odborníkem. Stejně jako u většiny ostatních potravin je i v případě kofeinu klíčem ke zdravějšímu životu kontrola množství.

Foto: Pixabay.com
Zdroje: Medline Plus , WebMD