Top 10 zdravotních výhod špenátu které nemůžete ignorovat

Špenát se přidává do koktejlů, přidává se do salátů, míchá se do pesta a dehydratuje se do chipsů – je pravděpodobně jednou z nejuniverzálnějších listových zelenin. Kromě toho, že je nedílnou součástí některých kulinářských úprav, si špenát díky svým nutričním kvalitám vysloužil titul „superpotravina“ v několika lékařských časopisech a časopisech o zdraví. Zde je seznam všech zdravotních výhod, které přináší strava bohatá na špenát.

Doplňky stravy a vitamíny pro zdraví můžete koupit zde: Dr.Max.cz  *  Lekarna.cz  *  Pilulka.cz

Posiluje a chrání zrak

Stárnutí s sebou vedle vrásek a nižší tolerance alkoholu přináší i ztrátu zraku. A vědci zjistili, že jedním ze způsobů, jak tomu zabránit nebo snížit její závažnost, je konzumace vysokého množství zeaxanthinu a luteinu. Jedná se o karotenoidy, které jsou zodpovědné za barvu některých druhů zeleniny a vyskytují se také v lidských očích. Bylo zjištěno, že oba chrání naše oči před poškozením způsobeným působením slunečního UV záření. Studie navíc zjistily, že zeaxantin i lutein zabraňují makulární degeneraci a šedému zákalu, tedy onemocněním, která vedou ke slepotě.

Může snižovat krevní tlak a podporovat zdraví srdce

Přestože je špenát vhodný pro zdraví srdce, poraďte se před jeho konzumací s lékařem, pokud užíváte léky na ředění krve, jako je warfarin. Vysoké množství vitaminu K1 ve špenátu je známé tím, že zlepšuje proces srážení krve, což by mohlo být kontraproduktivní vůči lékům.

Pokud jste ohroženi vysokým krevním tlakem nebo jím trpíte, mohlo by se zařazení špenátu do vašeho jídelníčku ukázat jako velmi prospěšné. Studie také zjistily, že i krátkodobá konzumace špenátu má vliv na arteriální křivku. Tím se rozumí vývoj tlaku v aortě a tepnách, ke kterému dochází při každém pumpování srdce. Špenát obsahuje vysoké množství dusičnanů, které podle zjištění vědců mírní hladinu krevního tlaku a snižují riziko srdečních onemocnění.

Bojuje proti chudokrevnosti způsobené nedostatkem železa

Pokud vám byla diagnostikována anémie z nedostatku železa, jistě už víte, že dodržování příjmu této živiny je nezbytné, abyste předešli příznakům, jako jsou mimo jiné závratě, lámavé nehty, únava, vypadávání vlasů, bolesti hlavy a podrážděnost. Jeden svazek špenátu (340 gramů) obsahuje 2,17 gramů železa, což představuje 14,2 % doporučené denní dávky. Zařazení špenátu do jídelníčku tedy může pomoci v boji proti tomuto onemocnění a přinést úlevu od jeho příznaků. Nezapomeňte kombinovat potraviny bohaté na vitamin C, jako jsou citrusové plody, s rostlinným železem, jako je špenát, aby se zlepšilo jeho vstřebávání.

Špenát může posilovat kosti

Pokud se snažíte dodržovat příjem vápníku, špenát může být dobrou volbou. Jeden svazek tohoto zeleného listu nabízí 337 mg tohoto minerálu a představuje 28,1 % denní doporučené dávky. Několik studií však zjistilo, že špenát má vysoký obsah šťavelanů. Potraviny s vysokým množstvím šťavelanů a fytátů snižují vstřebávání vápníku v nich obsaženého. Ačkoli tedy špenát může být důležitou součástí zdravé stravy, nemusí být dobrým zdrojem vápníku. Přesto většina lékařských příruček týkajících se osteoporózy uvádí špenát na seznamu doporučených potravin, které zvyšují hladinu vápníku v těle.

Může zvládat cukrovku a její komplikace

Diabetikům může zařazení špenátu do jídelníčku prospět. Obsahuje antioxidant známý jako kyselina alfa-lipoová, který prokazatelně snižuje hladinu glukózy a zvyšuje citlivost na inzulín. Zabraňuje také oxidačním změnám vyvolaných stresem. Další studie kyseliny alfa-lipoové zjistily, že snižuje periferní neuropatii a autonomní neuropatii u diabetiků. Protože však většina těchto studií zahrnovala intravenózní podávání kyseliny alfa-lipoové, nemohou vědci plně určit, zda by stejný přínos měla i perorální suplementace.

Špenát zabraňuje vzniku astmatu

Pokud se ve vaší rodině vyskytlo astma, zařazení špenátu do jídelníčku může snížit pravděpodobnost jeho vzniku. Jedna studie provedená na 433 dětech (ve věku 6-18 let) s astmatem a 537 dětech (stejného věku) bez astmatu ukázala, že riziko vzniku astmatu bylo nižší u těch, kteří měli vysoký příjem některých živin, především betakarotenu. A špenát je vynikajícím zdrojem této živiny.

Zabraňuje komplikacím během těhotenství

Svazek špenátu obsahuje 660 mcg folátů, což představuje 110 % doporučené denní dávky pro těhotné ženy. Foláty hrají klíčovou roli při tvorbě červených krvinek a prevenci defektů neurální trubice v těhotenství. Jedna studie o rozštěpu páteře – defektu neurální trubice, při kterém dochází k neúplnému uzavření páteře plodu a blan kolem míchy – zjistila, že jedním z nejlépe preventabilních rizikových faktorů tohoto stavu je nízký příjem folátů během prvního trimestru těhotenství.

Může snížit výskyt epileptických záchvatů

Hlavní příčinou epilepsie u dospělých nad 35 let je mozková mrtvice, způsobená sníženým průtokem krve mozkem. Mangan je známý tím, že zvětšuje žíly a účinně přivádí krev do tkání, jako je mozek, a tím snižuje riziko mrtvice a epileptických záchvatů. Kromě toho se část obsahu manganu v těle nachází v mozku, přičemž několik studií naznačuje, že hladina manganu může být nižší u jedinců s epileptickými záchvaty. Špenát nabízí 3 050 mg manganu, což představuje neuvěřitelných 169,4 % doporučené denní dávky. Mohl by tedy přispět ke snížení výskytu mrtvice a záchvatů.

Podporuje zdraví štítné žlázy

Pokud vám byla diagnostikována porucha štítné žlázy, zásobte se špenátem. Mangan obsažený ve špenátu napomáhá správnému fungování enzymů v těle. Podílí se také na tvorbě tyroxinu, důležitého hormonu, který je nezbytný pro normální funkci štítné žlázy, která vám pomáhá udržovat správnou chuť k jídlu, metabolismus, hmotnost a výkonnost orgánů. Zařazení špenátu do vašeho jídelníčku může pomoci řídit hormony štítné žlázy.

Špenát může předcházet rakovině

Jednou z nejlepších obranných opatření proti rakovině je konzumace potravin s vysokým obsahem antioxidantů, které snižují poškození volnými radikály, jež jsou příčinou vzniku rakoviny. Bylo zjištěno, že špenát obsahuje vysoké množství antioxidantů, které zabraňují výskytu rakoviny. Kromě toho tento zelený list obsahuje MGDG a SQDG, dvě složky, které pomáhají zpomalovat růst nádorů v lidském děložním čípku a zmenšovat jejich velikost.

Několik studií na lidech také zjistilo souvislost mezi pravidelnou konzumací špenátu a sníženým rizikem vzniku rakoviny prostaty a rakoviny prsu, i když přesná příčina tohoto jevu ještě není zcela objasněna.

Vyhněte se špenátu, pokud trpíte ledvinovými kameny

Pokud žijete s ledvinovými kameny, poraďte se před konzumací špenátu s odborníkem. Ledvinové kameny jsou způsobeny nahromaděním kyselin a minerálních solí, přičemž nejčastější variantou jsou vápenaté kameny tvořené šťavelanem vápenatým. Špenát, který má vysoký obsah vápníku i šťavelanů, by mohl tento stav zhoršit. Pokud tedy máte ledvinové kameny, určitě se vyhněte jeho nadměrné konzumaci.