Bojujete s obezitou? Na vině může být nestabilní dětství

Epidemie obezity je na děsivě vysoké úrovni a každoročně si vyžádá více než 300 000 životů, a proto vědci a odborníci na zdraví stále zkoušejí různé přístupy, jak bojovat proti druhé nejčastější příčině úmrtí, kterému lze předcházet již v dětství.

Již dříve byly provedeny studie, které úspěšně spojovaly obezitu dospělých s nízkým socioekonomickým statusem v dětství i v pozdějších letech života. V současné době se však na titulní stránky novin dostává další nedávno publikovaná studie, která spojuje obezitu s destabilizovaným dětstvím a jejíž vysvětlení se zdá být velmi přesvědčivé.

Volné léky a přípravky na hubnutí můžete koupit zde: Dr.Max.cz  *  Lekarna.cz  *  Pilulka.cz

Podrobnosti o výzkumu

Skupina výzkumníků se rozhodla zjistit, jak určité destabilizující události z dětství (např. vystavení kriminalitě, rozvod, příliš časté střídání bydlišť atd.) mohou vést k životnímu stylu, který může dát základ pro rozvoj obezity v dospělosti. Výzkumníci použili analytický rámec nazvaný „teorie životní historie“ (Life History Theory – LHT), který předpokládá, že míra stability, kterou člověk zažil v dětství, přímo předpovídá jeho životní styl a životní volby, označované také jako „životní strategie“.

Přestože předchozí výzkumy poukazovaly na souvislosti mezi stresem v dětství a obezitou v dospělosti, je to poprvé, co byla LHT použita k vysvětlení chování, které vede k nezdravému stravování.

Zjištění

LHT rozeznává dva typy životních strategií: rychlejší a pomalejší. Podle výzkumníků se rychlejší životní strategie vyznačují touhou po okamžitém uspokojení, například dřívějším narozením více dětí, větším počtem sexuálních partnerů v raném věku a obecně impulzivním chováním. Pomalejší životní strategie se naopak vyznačují opatrným chováním, které se zaměřuje na dlouhodobé výsledky.

U lidí s rychlejšími životními strategiemi je velmi pravděpodobné, že měli nestabilní dětství, zatímco u lidí s pomalejšími životními strategiemi je pravděpodobnější, že měli velmi stabilní, dobře strukturované dětství.

Co to znamená?

Lidé s rychlejšími životními strategiemi pravděpodobně zažili příliš mnoho nepředvídatelných událostí příliš brzy v životě. Tato nepředvídatelnost je senzibilizuje k myšlence, že je obtížné plánovat budoucnost, když nevíte, co vás čeká. Proto se jejich mottem stává žít daným okamžikem a užívat si přítomnosti. Díky tomu vyhledávají okamžité štěstí a zaměřují se spíše na krátkodobé než dlouhodobé cíle, což je podporuje v tom, aby z nich vyrostli impulzivní dospělí.

Lidé s pomalejšími životními strategiemi mají pravděpodobně mnohem stabilnější dětství. V důsledku toho vyrůstají tak, že očekávají a touží po stabilní budoucnosti. Zaměřují se tedy více na dlouhodobé důsledky svých činů a nakonec svá rozhodnutí mnohem pečlivěji promýšlejí.

Co s tím má společného obezita?

Zvyk jíst, abychom se utěšili, pro nás není nový. Jídlo na nás může mít velmi uspokojivý účinek, zejména když jsme ve velkém stresu.

Lidé s rychlejšími životními strategiemi, kteří cítí potřebu uspokojit se okamžitě, to obvykle neumějí příliš odkládat. Nevědí, kdy přijde jejich další jídlo nebo odkud ho dostanou. V důsledku toho nakonec jedí, i když nemají hlad, což je činnost, která se u nich může stát dlouhodobým návykem a nakonec vést k obezitě v dospělosti.

Naproti tomu lidé s pomalejšími životními strategiemi mají větší sklon naslouchat potřebám svého těla a jíst ve správný čas, což je návyk, který je velmi užitečný pro udržení zdravé hmotnosti v dlouhodobém horizontu.

Závěrem

Je důležité mít stále na paměti, že na to, jak dopadneme v dospělosti, má vliv spousta věcí, počínaje biologickým aspektem života a konče tím, jak jsme vychováváni a vzděláváni.

Výše uvedená studie vrhá spoustu světla na hlavní příčinu nezdravých stravovacích sklonů u dětí. Slouží jako otevření očí, které velmi jasně ukazuje, že zajištění štěstí dítěte zdaleka přesahuje aktivní opatření ke snížení „stresu“. A přestože neexistuje žádný pevný recept na zajištění šťastné dospělosti, rodiče se rozhodně mohou snažit přizpůsobit své chování a vytvořit pro své děti stabilní a bezpečné prostředí, které jim zajistí budoucí pohodu a štěstí.