Nadměrný příjem soli a neblahé vedlejší účinky pro naše tělo

Zatímco většina lidí, kteří dbají na své zdraví, si je dnes vědoma nebezpečí přílišného množství cukru ve stravě, málokdo si uvědomuje neblahé účinky nadměrné konzumace soli. Výzkumy však ukazují, že nadměrný příjem soli může narušit rovnováhu elektrolytů v těle a vést k řadě komplikací. Je důležité si uvědomit, že většina těchto studií je omezená a k jejich potvrzení je třeba dalšího výzkumu, proto je nutné, abyste se o ideálním příjmu soli pro vás poradili s odborníkem.

Věděli jste, že sůl je stejně návyková jako nikotin a alkohol? Je to proto, že sůl spouští uvolňování dopaminu, neurotransmiteru spojeného s pocitem potěšení.

Doplňky stravy a vitamíny pro zdraví můžete koupit zde: Dr.Max.cz  *  Lekarna.cz  *  Pilulka.cz

Ledvinové kameny a poruchy ledvin

Ledviny mají problém vyrovnat se se vším tím množstvím soli, které máme tendenci přijímat. Ledviny filtrují naši krev a pomáhají vylučovat z těla odpadní produkty a přebytečné soli a minerály. Tento proces zahrnuje regulaci množství vody, které se zadržuje v krevním řečišti, a množství, které se uvolňuje v moči. Když se zatížíme sodíkem, ledviny se snaží účinně vyloučit odpadní tekutiny, což vede k zadržování vody.

Nesprávná filtrace může časem způsobit zvýšení množství vápníku v moči. To může nakonec vést ke vzniku ledvinových kamenů.

Nadýmání a otoky

Někdy může velmi slané jídlo vyvolat pocit nadýmání v důsledku zadržování vody. U zdravých lidí to není příliš časté a není to důvod k vážným obavám. Tento stav během několika hodin odezní. Můžete mu dále pomoci pitím vody bez obsahu sodíku. Pokud však po každém jídle trvale pociťujete otoky, tedy otoky obličeje, rukou, nohou a kotníků, svědčí to o tom, že vaše ledviny mají problém filtrovat vodu a musíte snížit celkový příjem soli. To také vyžaduje návštěvu lékaře.

Dehydratace

Když příliš mnoho sodíku v těle vyřadí ledviny ze hry, tělo se dehydratuje a odčerpává vodu z buněk, což vede k dehydrataci. Příliš velké množství soli může být příčinou nadměrné žízně, nevolnosti, žaludečních křečí a průjmu. Stejně jako v případě otoků pomůže i při tomto problému pití většího množství vody, protože neutralizuje sodík a rehydratuje buňky v těle.

Vysoký krevní tlak

Dalším důsledkem nadměrného příjmu sodíku je vysoký krevní tlak. Když ledviny nefungují dobře a v těle se zadržuje voda, zvyšuje se objem krve. To následně vede k vysokému krevnímu tlaku a zvyšuje riziko mrtvice, srdečního infarktu, a dokonce i srdečního selhání. Proto jsou lidé s výskytem hypertenze v rodině varováni před nadměrnou konzumací soli.

Osteoporóza

Jak jsme se již zmínili, nadměrný příjem sodíku brzdí filtrační proces ledvin, což může vést k hromadění krystalků vápníku v moči. Když se nadměrné množství vápníku ztrácí močí, vaše kosti nedostávají dostatek tohoto minerálu pro udržení hustoty kostí. Ve skutečnosti, pokud je vápníku v krvi nedostatek, může ho tělo z kostí vyplavovat. To by časem mohlo vést k osteoporóze, stavu, kdy se kosti stávají slabými a křehkými. Tento jev je pravděpodobnější u žen po menopauze.

Obezita

Sůl nezpůsobuje přímo obezitu jako cukr nebo rafinované potraviny. Výzkum však zjistil, že nadměrný příjem soli zvyšuje produkci inzulínu. Inzulín signalizuje tělu, aby ukládalo více tuku. To nakonec vede k inzulínové rezistenci, cukrovce a nealkoholickému ztukovatění jater. Bylo také zjištěno, že když sůl zvyšuje žízeň, mají lidé tendenci více se ládovat kalorickými nápoji, což následně přispívá k jejich rychlému přibývání na váze.

Demence

Konzumace nadměrného množství soli může vést k demenci. Jedna studie zjistila, že když byla myším nasazena dieta s vysokým obsahem soli, nedokázaly dobře obstát v testech zaměřených na paměť a kognitivní funkce. Výzkumníci této studie dospěli k závěru, že nadměrné množství soli zhoršilo schopnost buněk, které vystýlají cévy (endotelové buňky), a následně snížilo produkci oxidu dusnatého, plynu, který je za normálních okolností produkován těmito buňkami a uvolňuje cévy a zvyšuje průtok krve. Tato porucha snížila klidový průtok krve mozkem a vedla k demenci.

Aby vědci zjistili, zda lze tyto účinky zvrátit, vrátili myším běžnou stravu a zjistili, že průtok krve mozkem a funkce endotelu se během 4 týdnů vrátily do normálu. K úplnému pochopení souvislosti mezi příjmem soli a kognitivními funkcemi je však zapotřebí dalšího výzkumu.

Rakovina žaludku

Pokud máte tendenci jíst potraviny konzervované solí, jako jsou nakládané olivy a jalapeňos, a také maso a ryby, můžete být ohroženi rakovinou žaludku. Jedna studie zjistila, že nadměrná konzumace těchto specifických potravin s vysokým obsahem soli způsobuje poškození žaludeční sliznice a vede k tvorbě lézí, které, pokud se nechají rozvinout, mohou vést k rakovině žaludku. Podporují také růst bakterie Helicobacter pylori, která je zodpovědná za vznik rakoviny žaludku.

Souvislost mezi solí a rakovinou žaludku se týká pouze těchto potravin. Důkazy o souvislosti mezi celkově vysokým obsahem soli ve stravě a rakovinou žaludku jsou zatím neprůkazné.

Tipy jak snížit příjem soli

Nyní, když víte o možných zdravotních rizicích spojených se solí, uvádíme několik tipů, kterými se můžete řídit, pokud chcete snížit její příjem.

Při nákupu potravin vybírejte nezpracované nebo minimálně zpracované potraviny. Do konzervovaných, zpracovaných a mražených potravin se často přidává velké množství soli.
Vyhněte se nebo snižte příjem potravin s vysokým obsahem sodíku, jako je pizza s feferonkami, bílý chléb, tavené sýry, hot dogy, špagety s omáčkou, šunka, kečup, vařená rýže a moučné tortilly.
Pokud si přece jen chcete koupit zpracované potraviny, vybírejte takové, kde je obsah sodíku nižší nebo stejný jako počet kalorií v jedné porci.
Při jídle v restauraci se zeptejte, zda by vaše jídlo nemohlo být připraveno s menším množstvím soli.
Trénujte své chuťové buňky, aby si vychutnaly jídla s nízkým obsahem soli. Jedna studie zjistila, že lidé si na potravinách s nižším obsahem sodíku pochutnávají téměř stejně jako na potravinách s nadbytkem sodíku.
Pokud si dáte jídlo s vysokým obsahem soli, dbejte na to, abyste jedli menší porce.
Snažte se co nejvíce vařit doma, abyste měli pod kontrolou, kolik soli spotřebujete.
Místo soli zkuste jídlo ochutit bylinkami, jako je bazalka, kopr, oregano, tymián a rozmarýn, nebo kořením, jako je paprika a kurkuma.

Místo kuchyňské soli můžete vyzkoušet chlorid draselný, nazývaný také bezsodná sůl nebo sůl s nízkým obsahem sodíku. Pokud jste však diabetik, trpíte onemocněním ledvin nebo močového měchýře nebo užíváte diuretika, poraďte se nejprve s odborníkem.