7 užitečných a praktických tipů jak se vypořádat s úzkostí

Úzkost je reakcí našeho těla na stres a každý ji někdy v životě zažije. Když však začneme každodenně pociťovat intenzivní úzkost, může to omezit naši schopnost produktivně fungovat a dokonce to může mít vliv na naše zdraví. Pokud zažíváte neustálou úzkost, je vhodné, abyste si o ní promluvili s psychologem nebo odborníkem na duševní zdraví. Kromě toho vám může v boji s úzkostí pomoci i praktikování některých z níže uvedených tipů.

1. Co jíte, ovlivňuje vaše duševní zdraví

Prezidentka Mezinárodní společnosti pro výzkum výživy a psychiatrie, říká: „Strava je pro duševní zdraví stejně důležitá jako pro zdraví fyzické. Zdravá strava chrání a nezdravá strava je rizikovým faktorem pro vznik deprese a úzkosti“. Kromě zajištění konzumace výživných potravin může pomoci, když se vyhnete konzumaci kávy, alkoholu a potravin s vysokým obsahem cukru a tuku, které mohou úzkost z dlouhodobého hlediska skutečně zhoršit. Jíst zdravě, když jsme úzkostní, může být obtížné, zejména proto, že v tomto období toužíme po útěšných jídlech. Plánování výživného jídelníčku nám však může do značné míry pomoci kontrolovat hladinu stresu.

2. Nezapomínejte na pravidelné cvičení

Neseďte delší dobu nečinně. Studie zjistily, že pravidelné cvičení může do značné míry snížit stres. Je to způsobeno uvolňováním endorfinů v těle. Abyste se zbavili stresu, nemusíte nutně cvičit v posilovně. Na výběr je velké množství aktivit včetně jógy, běhu, tai-či nebo tance. Svižná desetiminutová procházka, když jsme extrémně úzkostní, může do značné míry pomoci uklidnit naše nervy. Cvičení nebo chůze před spaním nám také pomáhají unavit se, což následně zlepšuje náš spánek.

3. Cvičte hluboké dýchání

Jistým způsobem, jak uvolnit mysl a tělo v době úzkostí, je zhluboka dýchat. Hluboké dýchání totiž mozku naznačuje, že nehrozí bezprostřední nebezpečí a že se může uklidnit. Kromě toho hluboké dýchání také pomáhá snižovat hladinu krevního tlaku, zvyšuje cirkulaci kyslíku, pomáhá uvolnit svaly a napomáhá uvolňování endorfinů.

4. Cvičení mindfulness a meditace

Lidé uvádějí, že praktikování mindfulness jim pomohlo uvolnit se v době stresu, a také přistupovat k problému tak, aby se dal vyřešit, místo aby se před ním snažili utéct. Někdy jsme zahlceni mnoha konflikty, které nám život předhazuje. Praktikování meditace nám může pomoci uklidnit se a izolovat každou myšlenku zvlášť, což nám umožní soustředit energii na řešení jedné věci po druhé.

5. Naučte se říkat „ne“

Někteří z nás mohou ve snaze být uznáváni a přijímáni všemi kolem sebe zapomínat, že musíme upřednostňovat sami sebe a jednat s ohledem na svůj vlastní zájem. V důsledku toho si někteří jedinci nakonec na sebe berou víc, než jsou schopni zvládnout, což může vést ke stresu a úzkosti. Pochopení našich individuálních limitů a naučení se dávat v určitých situacích přednost sobě samým, může být velkým přínosem v boji proti úzkostným pocitům.

6. Zajistěte si dostatek odpočinku

Když začneme krátit čas nebo měnit režim svého zaslouženého spánku, začne to narušovat náš každodenní život, a tím vyvolávat stres a úzkost. Podle Americké psychologické asociace. „Spánek je natolik zásadní, že i mírná spánková deprivace nebo špatný spánek mohou ovlivnit paměť, úsudek a náladu.“ Kázeň, která nám umožní dodržovat pevný spánkový režim, fyzická aktivita před spaním a nepoužívání elektronických přístrojů před spaním, jsou některé tipy, kterými se můžeme řídit.

7. Analýza kořenových příčin

Pokud se chcete trvale vypořádat se svou úzkostí, je důležité přijít na kloub tomu, co ji může způsobovat. Určitou dobu strávenou o samotě v tichém, klidném rozjímání, nám může pomoci identifikovat hlavní příčiny úzkostí. Jakmile si uvědomíte příčiny svých úzkostí, budete se s nimi moci lépe vypořádat.

Foto: Pixabay.com
Zdroje: Healthline , WebMD